HET LAATSTE WOORD

07/08/18 om 21:00 - Bijgewerkt om 09:35
Uit Knack van 08/08/18

Milo Rau (1)

Milo Rau, artistiek directeur NTGent, zegt in 'We moeten de mensen geven wat ze niet willen zien' (Knack nr. 30) dit: 'Voor mijn Lam Gods-bewerking wil ik de werkwijze van de gebroeders Van Eyck volgen. Ze namen hun buren als model voor hun portretten van Jezus, Adam en Eva of de kruisvaarders.' Dat stemt niet overeen met de werkelijkheid. Jan Van Eyck en zijn latere collega's werden door de opdrachtgever gedwongen om zeer selectief te zijn. Allerlei kandidaten uit de adel en hogere burgerij dienden zich aan als model om een glansrol in het schilderij te kunnen vervullen. En wie betaalt, bepaalt. Zo kan een hoge functionaris de gedaante aannemen van zijn favoriete heilige. Zelfs het Jezuskind op de arm van de Madonna werd uitgekozen in die hogere kringen. Vandaar de dikwijls wat oudere fysionomie. Er werd trouwens niet gecast op esthetische gronden, maar op de belangrijkheid van de persoon of zijn entourage. Voor deze personificaties kwam niemand uit de lagere stand in aanmerking.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners