‘Het doet goed om even geen frontvrouw te zijn’

'Dankzij Mathias herontdekte ik het acteren.' © ©Alex Vanhee

Zangeres Hannelore Bedert staat de komende maanden op de scène, niet als zichzelf maar als Nora, een van de personages in Dinez in de sneeuw, het nieuwe stuk van Mathias Sercu en De Spelerij.

Is uw personage een knipoog naar Nora uit Henrik Ibsens klassieker Het Poppenhuis?

HANNELORE BEDERT: Nee, Nora is gewoon de naam die Mathias Sercu koos voor een van de vier personages. Ik speel de schoonzus van Kurt, het hoofdpersonage. Hij is terminaal ziek en nodigt zijn vrouw, zijn broer en diens vrouw uit op een weekend. Ze weten allemaal dat Kurt er binnenkort niet meer zal zijn. Ze zoeken hoe ze daarmee om kunnen gaan.

Hoe kwam Sercu bij u terecht?

BEDERT: In maart 2014 was Mathias te gast in het Radio 1-programma Touché. Hij sprak over de dood van zijn moeder, zijn autistische broer, het harde wereldje dat de theatersector is. Ik was er ondersteboven van. Ik schreef hem een lange mail, maar die heb ik niet verstuurd. Later vertelde een vriend Mathias over die mail. We spraken af en zaten meteen op dezelfde lijn, zowel artistiek als emotioneel. Enkele weken later vroeg Mathias me of ik Nora wilde spelen.

Waarom kiest u nu voor het acteren?

BEDERT: Ik stop niet met muziek maken, hè. (Lacht) Maar het doet goed om even geen frontvrouw te zijn. Ik worstelde de laatste tijd met alles eromheen. ‘Voor wie doe ik dit nog?’ Ik ben mijn eigen manager. Die vrijheid is onbetaalbaar, maar zo komt alles wel op je af. En door Mathias’ voorstel herontdekte ik het acteren. Voor ik kleinkunst ging studeren aan Studio Herman Teirlinck, speelde ik graag en veel, in de academie van Harelbeke. Op de Studio kreeg ik een degout van het acteren. ‘Het mag vuiler, Hannelore!’, zei een van mijn docenten. Waarom? Mag iets niet gewoon mooi zijn? Dit stuk wordt gewoon een mooi stuk, waarin vier acteurs in een decor staan dat hen aan het wankelen brengt. Als actrice voel ik me soms ook wankel, maar dankzij de zachte regiestijl van Gregory Caers voel ik me vooral veilig.

Ook in de muziekindustrie heerst volgens velen een machocultuur. Hebt u daar als vrouwelijke muzikant al hinder van ondervonden?

BEDERT: Nee, maar het is frustrerend dat gevoelige muziek van mannen wordt gewaardeerd, terwijl die van vrouwen als ‘klef’ wordt weggezet. Net zoals toneel niet vuil móét zijn, moet muziek niet per se rock-‘n-roll zijn. Het mannenbastion doorbreken dat de muziekwereld is, zal jaren vergen. Ik staak die strijd even om me te concentreren op wat ik echt wil: moeder zijn, Nora spelen en werken aan ’33’. Ik word 33 op 20 maart. We roepen mensen op te vertellen waarom een van mijn liedjes belangrijk is voor hen. Daar worden filmpjes van gemaakt en daar horen nieuwe nummers bij. Het doet deugd even te kunnen ademen.

Dinez in de sneeuw van De Spelerij gaat op 19 januari 2017 in première in CC De Ploter in Ternat en reist tot 18 maart 2017 door Vlaanderen.

Door ELS VAN STEENBERGHE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content