‘Geen enkele supermarktketen is zo gek een prijzenoorlog te ontketenen’

'Net als Colruyt is Albert Heijn geen prijsbreker, zoals Jumbo in Nederland of Leader Price in Wallonië.' © Belga
Kristof Dalle Journalist

Colruyt blijft de goedkoopste supermarkt van België, leert Test-Aankoop. Al komen Albert Heijn en andere ketens steeds dichter in de buurt. ‘Een race naar bodemprijzen is niet in het belang van de klant.’

‘Prijzenoorlog?’ vroeg Ivo Mechels zich op Twitter af. De jaarlijkse supermarktenenquête van Test-Aankoop wees uit dat het gemiddelde prijsverschil tussen de goedkoopste keten (Colruyt) en de duurste (Smatch) dit jaar amper 16 procent bedraagt. Vorig jaar was dat nog 25 procent. ‘Kleiner is het verschil nog nooit geweest’, zegt Ivo Mechels.

Ook Albert Heijn wordt steeds goedkoper. De Nederlandse keten was vorig jaar nog 6 procent duurder dan Colruyt, vandaag is dat nog amper 2 procent. Dat maakt Albert Heijn goedkoper dan Red Market, de discounter van Delhaize. ‘Colruyt moet zijn DNA trouw blijven en de laagste prijs in de buurt garanderen’, aldus Mechels. ‘Ondertussen opende Albert Heijn al meer dan dertig winkels in Vlaanderen, en waar er een komt, moet Colruyt zijn prijzen aanpassen. Het is goed dat de Nederlandse keten zich op onze markt heeft gegooid: meer concurrentie is op zich een goede zaak voor de consument.’

Door de fusie van Ahold (eigenaar van Albert Heijn, nvdr.) en Delhaize in juni kreeg de groep een sterkere onderhandelingspositie tegenover leveranciers. ‘Maar zolang de Belgische Mededingingsautoriteit haar fiat niet heeft ge-geven, varen beide supermarkten nog steeds hun eigen koers’, zegt Jorg Snoeck van Retail Detail. ‘Albert Heijn doet het nu nog op eigen ritme. En net als Colruyt is het geen prijsbreker, zoals Jumbo in Nederland of Leader Price in Wallonië.’

Als je louter naar de merkprijzen kijkt, is het verschil tussen Colruyt en Smatch zelfs gezakt tot 13 procent. Volgens Snoeck is dat vooral aan het internet te danken. ‘Het is gemakkelijker geworden om merkprijzen te vergelijken. Vandaar dat ketens vooral hun huismerken uitbouwen. Bij Delhaize steeg het aandeel van huismerken in 10 jaar tijd van 30 procent naar 60 procent, verse producten meegerekend. Want op vers zit er nog marge.’

Analisten verwachtten vorig jaar, net na de komst van Albert Heijn, nog een prijsdaling van 5 à 10 procent in 5 jaar tijd. ‘We mogen de consument niets wijsmaken: dat kan niet’, zegt Mechels. ‘Kwaliteit heeft nu eenmaal haar prijs.’

Mechels noch Snoeck verwacht een race naar bodemprijzen. ‘Geen enkele keten is zo gek om een prijzenoorlog te ontketenen. Dat is niet in het belang van de klant, en ook niet in dat van de leveranciers’, zegt Snoeck.

‘Vergeet niet dat de supermarkten nog steeds oppermachtig zijn: zij bepalen de bestekken, die ze dan doorspelen aan hun leveranciers’, aldus Mechels. ‘Die hebben zelf niets in de pap te brokken, want als zij niet aan die lage prijs produceren, dan vindt de keten wel een andere. Supermarkten schermen ook graag met het argument dat de klant om die extreem lage prijzen vraagt. Als leveranciers of boeren tegen hun limieten aanzitten, is dat zogezegd omdat de consument dat vraagt. Vreemd, ik heb nog nooit iemand op de barricades weten staan voor bodemprijzen. Iedereen weet dat er een ondergrens is die je niet kunt overschrijden zonder in te boeten aan kwaliteit.’

Kristof Dalle

‘Een verdere prijsdaling van 5 à 10% zit er niet in. Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijs.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content