Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Vrouwen zijn nog altijd meer de muzen dan de makers.

Theater ontstaat uit het onvermogen van mannen en vrouwen om elkaar te begrijpen. In De Radioloog (, Kopergietery) transformeren Dompi en Hessie dat onvermogen tot getikte radio. In Voix (, De Werf) tracht het mannelijke personage de vrouw tevergeefs te doorgronden door bij haar in te trekken. De raadselachtigheid van vrouwen is haast primordiaal voor een spannende verhaallijn.

Maar zo begeerd de dames zijn als plotelement, zo schaars zijn ze als makers. Vrouwelijke regisseurs en auteurs blijven een minderheid, stelde de programmator van het Kaaitheater, Katleen Van Langendonck, vast. Prompt organiseert ze met WoWmen! een festival dat daar de aandacht op vestigt. Tijdens het festival worden de resultaten gepresenteerd van een klein onderzoek. Het Vlaams Theater Instituut en het Kaaitheater vergeleken de seizoenen 1997-1998 en 2008-2009. Ze analyseerden de man-vrouwverhoudingen in stadstheaters en kunstencentra, en de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke theatermakers. De cijfers tonen aan dat vrouwen, zelfs in de eerder ‘zachte’, vrouwelijke podiumsector, amper topfuncties bekleden. Alle stadstheaters worden door mannen geleid. Slechts zeven vrouwen bekleden een directeurspositie in kunstencentra, vier ervan doen dat in een jeugdtheaterkunstencentrum.

Ook in de theaterzaal zwaaien de mannen het vaakst de scepter, met in 2008-2009 285 regies tegenover 82 vrouwelijke regies. Dat betekent dat twee op de tien regisseurs vrouwen zijn, een verhouding die identiek is aan de situatie in 1997-1998. Dat traditionele regisseurstheater wijkt wel steeds vaker voor theater dat collectief gemaakt wordt. Daarin zijn vrouwen sterker vertegenwoordigd.

WoWmen! plaatst daarom vrouwelijke theatermakers centraal. Naast internationaal talent is ook onze wonderlijke Marijs Boulogne present. Deze theaterdame rolde eind jaren negentig het theater in met Voulez-vous poepez avec môa? Met het rituele Endless Medication (2002) haalde ze vervolgens Het Theaterfestival. Met het project Excavations: The Anatomy Lesson (2005 tot 2008) toonde ze haar zelfgeborduurde baby aan de wereld. In het huidige Marzipan or Plexi voert ze geborduurde zeemeerminnen op. Met haar theater wil ze een fantasievol cadeau geven waarin vrouwen spelen met, over en in zichzelf.

Dames, spelen we niet te graag in onze eigen fantasiewereld? Leer mannen dat je ook zonder haantjes-gedrag en met een gezin de scepter kunt zwaaien over een huis of een voorstelling. Nodig hen uit in jullie (denk)wereld met een onweerstaanbaar ‘ Voulez-vous jouer avec moi?’.

INFO: www.kaaitheater.be

Els Van Steenberghe

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content