Geboorte van een dodenzang

28/10/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:57

Het begon met een Nederlandse muziekfanaat die op een dag met een cd'tje aanklopte bij de aanvoerder van een gereputeerd Vlaams blazersensemble. Het uiteindelijke resultaat: muziektheater onder een topregisseur, met medewerking van een grote Nederlandse schrijver en een al even grote Vlaamse schilder. En een boek waaruit Knack volgende week een belangrijk fragment publiceert. Een gesprek met Francis Pollet van I Solisti del Vento en Guy Coolen die Muziektheater Transparant leidt.

Francis Pollet liep al lang rond met de vraag waarom het Requiem van Mozart nooit was herwerkt voor een harmoniebezetting. 'In de tweede helft van de achttiende eeuw waren die bewerkingen nochtans bijzonder populair. Het blazersoctet - 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns en een contrabas - was toen een soort zakorkest voor rijke lieden, om feestjes op te luisteren. Noem het de iPod van die tijd. Alle bekende componisten werden bewerkt. Van Mozart gebeurde dat met al zijn opera's, maar niet met het Requiem.'
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners