'Gaan stempelen is echt niet meer cool'

23/12/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:58

In 2009 nam de wereld afscheid van Michael Jackson. De King of Pop werd door vriend en vijand geprezen. Wat is er gebeurd? Is er dan echt geen verschil meer tussen de 'betere muziek' en puur entertainment? StuBru-presentatoren Ayco Duyster en Sam De Bruyn zijn blij dat de sectaire jaren voorbij zijn. 'Wij moeten onze luisteraars niet meer opvoeden.'

Toen Michael Jackson op zijn hoogtepunt was, in het begin van de jaren tachtig, was de wereld in twee kampen verdeeld. De discokikkers dweepten met de steeds blanker wordende Afro-Amerikaan die met hits als Beat It, Billy Jean en Thriller alle records brak. De alternativo's koesterden hun eigen muziek: de new wave van The Cure of The Sisters of Mercy of de punk van The Clash en de reggae van Bob Marley. Een nummer dat in de top 30 stond was per definitie verdacht, want commercieel. Goede muziek kwam, via import, uit speciaalzaken in Londen, Amsterdam, Keulen of Parijs en werd gretig op cassette gekopieerd. Torhout-Werchter, maar ook Humo en De Morgen waren de behoeders van de goede smaak. Later voegde ook Studio Brussel zich bij de smaakpolitie. Vooral Luc Janssen, die bij Radio 2 aan de deur was gezet en in vrijwillige ballingschap bij de VPRO werkte, bereikte een onbetwiste cultstatus. Wanneer hij een plaat draaide, dan kreeg die meteen een kwaliteitswaarmerk. Wanneer hij zich laatdunkend uitliet over een artiest - zijn 'Sarah Beffens' voor K's Choicefrontvrouw Sarah Bettens is legendarisch - dan was die verdoemd voor het leven.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners