‘Een nepoplossing. Zoals schone lucht kopen in het buitenland’

Dirk Van den Bergh © foto's DIEGO FRANSSENS

Sinds 1 februari heeft Antwerpen een lage-emissiezone. Die weert oude en vervuilende auto’s uit de binnenstad en Linkeroever. Vanaf maart werden ook effectief boetes uitgedeeld, maar voor veel chauffeurs blijft het wennen. ‘Mijn geit is in de tuin een stille dood aan het sterven.’

Dirk Van den Bergh Woont in Antwerpen. Heeft 10 Chevrolets.

‘2840 euro. Dat moet ik voortaan jaarlijks betalen om nog met mijn auto’s buiten te mogen. Voorlopig weiger ik dat. En een dagpas? Ben ik soms een gevangene met verlof? Mijn oldtimers blijven opgesloten in hun garage, op één Chevrolet na: die heb ik in Deurne laten staan, zodat ik af en toe nog naar een meeting kan. Ondertussen wacht ik de rechtszaak af van de Belgische Federatie Oude Voertuigen, die het reglement van de lage-emissiezone wil laten versoepelen.

Zeven van mijn wagens zijn nog gebouwd in de Antwerpse General Motors-fabriek, en zijn dus Antwerps erfgoed. Je zou denken dat ze die liever zouden tentoonstellen dan beboeten, toch? Helaas stel ik vast dat onze burgemeester zich liever op de borst klopt omdat zoveel cruiseschepen Antwerpen aandoen. De uitlaat van een Chevrolet is toch niets in vergelijking met de schoorsteen van zo’n vaartuig?’

Astrid Stockman Woont in Ronse. Rijdt met een Mercedes 190 D uit 1987.

‘Ik woon in Ronse, maar ik werk zo vaak in Antwerpen dat ik een appartement huur in Zurenborg. Jammer genoeg mag ik de stad niet meer in met mijn oude Mercedes: die staat nu bij mijn ouders op stal. De dag voor het verbod is ingegaan, heb ik wel nog ritueel afscheid genomen. Samen met een vriend heb ik in zijn oldtimer nog een laatste keer de hele binnenstad doorkruist.

Ik houd van vintage Mercedessen. Vanwege hun geschiedenis, en omdat ik liever met een perfect onderhouden derdehandsauto rijd dan me om de vijf jaar een nieuwe aan te schaffen: dat productieproces veroorzaakt tenslotte óók een enorme uitstoot.

Natuurlijk wil ik een schonere lucht voor Antwerpen, maar de lage-emissiezone lijkt een beetje op die andere nepoplossing: schone lucht kopen in het buitenland.’

Piet Hemerijckx Woont in Borgerhout. Rijdt met een 2 pk van Citroën en een Toyota HiAce, allebei uit 1985.

‘De geit heb ik destijds gekocht met mijn eerste loon. Ik doorkruiste er Europa mee en ze was zelfs getuige op mijn huwelijk. (lacht) Zolang een wagen jou niet bedriegt, moet je er ook trouw aan blijven, vind ik. Voor mijn activiteiten als event- en productontwikkelaar heb ik geïnvesteerd in een Toyota HiAce, een prachtige retrobestelwagen, maar ook in een garage voor beide auto’s. Dat was weggegooid geld, zo blijkt nu. Mijn geit is in de tuin een stille dood aan het sterven, en de Toyota staat voorbij de ring geparkeerd.

Ik leef groen – ik vertik het bijvoorbeeld om te vliegen. En uiteraard wil ik gezonde lucht voor mijn stad. De lucht proeft zelfs anders voor en tijdens de ochtendspits. Maar de grootste vervuiling, die komt toch van de ring en niet van mijn geit?’

Annelies Van Valckenborgh Woont in Borgerhout. Rijdt met een Volkswagen T4 California uit 1994.

‘Ons gezin – we zijn met z’n vijven – doet alles met de fiets en het openbaar vervoer. Onze VW gebruiken we alleen als kampeerauto, om aan de drukte van Antwerpen te ontsnappen. Sinds de lage-emissiezone van kracht is, staat hij buiten de ring geparkeerd. We huren nu een deelauto bij Cambio. Daarmee gaan we de VW op vrijdagavond inladen en laden we hem op zondag weer uit. Het is absurd en omslachtig, terwijl die auto ons vroeger net een gevoel van vrijheid schonk. Ik kan me niet voorstellen dat we het lang zullen volhouden. Over een jaar maken we de evaluatie. Dan bekijken we of we ons een nieuwe auto kunnen veroorloven.’

Wat brengt zo’n lage-emissiezone op als je vlak bij de ring woont? En als het bezit van een auto wordt bestraft, in plaats van het gebruik. Een ‘schone’ auto bestaat niet. Alleen heel bewust rijden haalt iets uit.’

Door KRISTOF DALLE, foto’s DIEGO FRANSSENS

‘Een dagpas? Ben ik soms een gevangene met verlof?’

‘Ik heb ritueel afscheid genomen van de binnenstad’

‘De vervuiling komt van de ring, niet van mijn geit’

‘We huren een deelauto om onze eigen auto te gaan inladen’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content