Doornenkroon

10/03/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:58

Is het gemakkelijker om scenario's te schrijven dan romans? Beelden beloven zoveel diepzinnigheid en ze hoeven die belofte nooit waar te maken. Het overkomt me nog weleens dat ik geboeid word door personages in een dramareeks: een plezierig gevoel, zoiets als nieuwe vrienden maken. Maar keer op keer blijkt dan dat de scenarioschrijvers meer geïnteresseerd zijn in situaties dan in karakters. Je voelt dat er regeltjes zijn, recepten als voor quatre-quartsgebak: drie onverwachte wendingen per aflevering, twee verwijzingen naar wat komen zal, twaalf bon mots. Als de scenarioschrijvers erg goed zijn, slagen ze erin om met een reeks subtiele situaties de illusie van een karakter in stand te houden. En als ze een goede regisseur en belichter vinden, maken ze een paar beelden die ik niet kan weersta...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners