'Door wiskunde worden kinderen schoolmoe'

22/03/16 om 20:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 11:40

Wanneer hebt u voor het laatst een integraal of vectorruimte berekend? Wellicht doet u dat nooit, net als 95 procent van de bevolking. Daarom pleit professor Andrew Hacker tegen hogere wiskunde op school.

Wat kan ons onderwijs, onze economie en bij uitbreiding de wereld redden? STEM! Tenzij u de afgelopen jaren op een andere planeet hebt geleefd, bent u vast vertrouwd met Science, Technology, Engineering en Mathematics, de heilige viervuldigheid van het onderwijs. Vroeger moesten slimme kinderen absoluut Latijn studeren, vandaag zijn wiskunde en de wetenschappen van cruciaal belang. Want als het oude continent wil overleven in de internationale concurrentiesfeer, zo luidt het, dan hebben we getrainde STEM-soldaten nodig. Ook in de Verenigde Staten is de STEM-mantra volledig ingeburgerd. Dat bracht Andrew Hacker ertoe om een interessant boek te schrijven: The Math Myth and other Stem Delusions. Vertaald: De wiskundemythe en andere STEM-waanbeelden. De 86-jarige (!) Hacker is een vooraanstaand opiniemaker, schrijver en professor politieke...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners