Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Op 23 april kunt u in Brussel terecht voor de eerste Dag van de Dans. Anne Teresa De Keersmaeker brengt voor de gelegenheid een opvoering van Verklärte Nacht en Fase, een workshop én een Slow Walk in de hoofdstad.

U roept iedereen op om deel te nemen aan een Slow Walk, van de poorten van de vijfhoek Brussel naar de Grote Markt. Vanwaar dat idee?

ANNE TERESA DE KEERSMAEKER: Sinds Zeitung (2008) zoek ik naar mogelijke antwoorden op een eenvoudige vraag: ‘Hoe en waar kan de beweging ontstaan in ons lichaam?’ Choreografie is de kunst van het schrijven van beweging in ruimte en tijd, op een verticale en een horizontale as. Stappen is wellicht de meest elementaire menselijke beweging. My Walking Is My Dancing is het basisprincipe waarmee ik de laatste jaren veel repetitieprocessen begin. Vaak organiseer ik de ruimte aan de hand van geometrische patronen. Dan vertrekken we vanuit de meest eenvoudige beweging: het stappen. De variaties zijn eindeloos. Je kunt vertragen, versnellen, achteruitwandelen, hinken. Stappen resulteert op een natuurlijke manier in dans. Dat was het vertrekpunt voor de Slow Walk.

Slow is het wel. Er wordt gewandeld in een tempo van vijf meter per minuut.

DE KEERSMAEKER: In mijn werk kies ik er vaak voor om de tijd te manipuleren: zowel extreme versnellingen of vertragingen als de herhaling brengen uit zichzelf de schoonheid van een beweging naar boven. In het geval van de Slow Walk kies ik expliciet voor de vertraging. Vertraging kan ook een vorm van verstilling zijn, die uitnodigt om de dingen met een hernieuwde aandacht in onszelf op te nemen. Traag wandelen verandert onze perceptie van de omgeving.

Ik ben gefascineerd door geometrische patronen. De vijfhoek is een harmonische vorm. Vandaar het idee om van de poorten van de vijfhoek van Brussel te vertrekken. Misschien is het niet ongepast op zoek te gaan naar harmonie in de barre tijd waarin we leven. Brussel is een complexe grootstad die in veel opzichten op een breuklijn ligt, en in de laatste decennia zowat evolueerde naar een no man’s land.

Het plan voor de Slow Walk lag al op tafel vóór het drama van 22 maart. We twijfelden even of het gepast was om door te gaan, maar uiteindelijk leek een moment van vertraging en samen bewegen goed. De Dag van de Dans wil dans bij zo veel mogelijk mensen brengen. Daar sta ik volledig achter.

Welke workshop volgt op het stappen?

DE KEERSMAEKER: We nodigen iedereen uit om deel te nemen aan een workshop My Walking Is My Dancing. Ik wil tonen hoe je van stappen naar dansen kunt overgaan. Ik geef die workshop niet toevallig op de Grote Markt, een historisch en geografisch belangrijke plek. Dat het centrum van de stad steeds meer wordt ingepalmd door consumentisme, zegt veel over het beleid. Geldgewin primeert op het welzijn van de stadsbewoners.

Vindt u zelf rust in slow walking nu uw stad brandt, en uw gezelschap een ‘voldoende’ kreeg van de beoordelingscommissie?

DE KEERSMAEKER: Dit liet me niet koud. Het beslissingsproces loopt nog, het is te vroeg om definitieve uitspraken te doen. Rust vind ik het meest in de natuur. En die grote dansgemeenschap in Brussel, deels ontstaan in P.A.R.T.S., is ook een dagelijkse bron van inspiratie. Daarom zijn initiatieven zoals de Dag van de Dans, bedoeld om dans nog wijder te verspreiden, zo interessant.

My Walking Is My Dancing: start om 11.00 uur aan een van de vijf poorten van de Brusselse vijfhoek. Workshop: 16.00 uur, Grote Markt, Brussel. Verklärte Nacht: vanaf 21.00 uur in de studio’s van Rosas. Fase: De Keersmaeker danst vanaf 20.00 uur in de Stadsschouwburg van Sint-Niklaas.

Info: www.dagvandedans.be, www.rosas.be en www.mywalking.be

Els Van Steenberghe

‘Het plan voor de Slow Walk lag al op tafel vóór het drama van 22 maart.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content