De hand op de knip

DE CONSUMENT begint meer te besparen op doordeweekse uitgaven. © IMAGE GLOBE
Luc Baltussen
Luc Baltussen Luc Baltussen is redacteur bij Knack.

Terwijl steeds meer concurrenten elkaar verdringen, worden consumenten net zuiniger. Zelfs Colruyt moet nu zijn lageprijsstrategie extra in de verf zetten.

Colruyt gaat tot eind dit jaar drie procent extra korting geven op een selectie van 500 basis- producten, die om de twee weken wisselt, telkens als er een nieuwe folder uitkomt. Met ‘extra’ bedoelt de retailer dat er niets verandert aan de geldende strategie om sowieso voor alle producten de laagste prijs op de markt aan te bieden. De drie procent moet volgens Colruyt helpen om de koopkracht van de klanten te ondersteunen. De verkoopcijfers geven immers aan dat de consumenten, die altijd wel wat gas terugnamen tegen het einde van de maand, tegenwoordig in de derde week van de maand al kritischer worden op hun uitgaven. Met andere woorden: de crisis eist zijn tol en kennelijk besparen mensen makkelijker op hun doordeweekse uitgaven dan op luxeproducten.

Algemeen wordt de actie van Colruyt gezien als een reactie op eerdere prijsver-lagingen bij Delhaize, ook voor 500 basisproducten. Bij Delhaize zelf conclu-deren ze meteen trots dat de markt kennelijk in beweging is gebracht. Maar Colruyt preciseert dat er niets verandert aan de strategie (laagste prijs voor alle producten) en dat de actie van Delhaize hen slechts voor vier producten tot een prijsaanpassing noopte. Er zou door Delhaize ook geen marktaandeel zijn afgesnoept: ‘In twintig jaar hebben we bij Colruyt nog nooit marktaandeel verloren.’

Retailspecialisten zien de toenemende agressiviteit in de prijzenslag tussen de warenhuizen in het licht van twee tendensen. Aan de ene kant is er de economische crisis, die de consumenten dwingt de hand op de knip te houden. Recente cijfers van Eurostat geven aan dat de detailhandel in ons land vorig jaar met liefst 4,5 procent is gekrompen (bijna dubbel zoveel als het gemiddelde in de eurozone). Aan de andere kant blijkt dat de retailers niet meegaan met die dalende vraag, integendeel. Aldi en Lidl hebben nieuwe winkels geopend, de Nederlandse keten Albert Heijn blijft zijn aanwezigheid in België uitbreiden. Tussen 2005 en 2010 nam de totale winkeloppervlakte in Vlaanderen met liefst 17 procent toe. Al die oppervlakte kost geld en dat moet natuurlijk terugverdiend worden. Er is dus een verhevigde concurrentie op een ogenblik dat consumenten vooral gevoelig zijn voor de prijs. De goedkoopste zijn is dan niet genoeg meer, je moet het ook goed uitbazuinen.

Prijsverlagingen wegen in principe natuurlijk op de rentabiliteit. Maar Colruyt beweert dat dát nogal zal meevallen, omdat het de kortingen ‘bespreekt’ met de leveranciers. Die zullen de producten in kwestie zelf met korting aan Colruyt aanbieden.

Luc Baltussen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content