De ‘delen’-knop deed het niet

BEURSGANG Zou het kunnen dat het grote publiek geen prospectussen leest? © BRENDAN MCDERMID/REUTERS
Luc Baltussen
Luc Baltussen Luc Baltussen is redacteur bij Knack.

Bij Facebook draait alles om delen. Behalve als het over de winstverwachtingen gaat, zeggen boze aandeelhouders nu.

Zal Facebook er snel in slagen om per Facebookgebruiker meer advertentie-inkomsten binnen te halen? Vorige week stond op deze pagina nog te lezen dat dát de hamvraag zou worden. De inkt van dat stukje was nog niet droog, of de kersverse aandeelhouders van Facebook zagen hun aandeel al 20 procent naar beneden tuimelen. Te midden van berichten dat Facebook op korte termijn rekening houdt met een daling van de advertentie-inkomsten per gebruiker, in plaats van met een stijging. Steeds meer gebruikers facebooken nu eenmaal met hun smartphone, en daarvoor lopen adverteerders minder warm.

Op 9 mei, minder dan tien dagen voor de beursgang, had Facebook een kort bericht laten toevoegen aan het prospectus van de beursgang. Daarin was sprake van ‘advertentie-inkomsten die geen gelijke tred houden met de groei van de gebruikers’. Zou het kunnen dat het grote publiek geen prospectussen leest? Hoe dan ook, wat het zinnetje betekende, drong niet echt tot de meeste particuliere beleggers door.

Nu blijkt dat een aantal institutionele investeerders wél heel goed wist wat het betekende. Omdat analisten van de grote zakenbanken, uitgerekend tijdens de roadshow – die eigenlijk bedoeld is om klanten van die banken te overtuigen om op de beursgang in te schrijven – aankondigden dat ze hun omzet- en winstverwachtingen voor Facebook voor dit jaar verlaagden. Verscheidene institutionelen zouden daarop beslist hebben om ‘short’ te gaan op Facebook, dat wil zeggen: te speculeren op een koersdaling, kort na de beursgang.

Hoe het ook zij, mensen die Facebook op dag één kochten en zich nu ‘gedupeerde aandeelhouder’ mogen noemen, hebben sterk de indruk dat Facebook en zijn zakenbankiers (vooral Morgan Stanley) de informatie over de advertentieproblemen bewust verdoezeld hebben om de opbrengst van de beursgang niet in gevaar te brengen. Als ze het hard kunnen maken dat sommige institutionele investeerders dingen wisten die particulieren niet konden weten, kunnen ze schadevergoedingen eisen. En dat doen ze ook. Via gespecialiseerde advocatenkantoren regent het klachten tegen Facebook, tegen oprichter Mark Zuckerberg en tegen de zakenbankiers die de beursgang begeleidden. De technologiebeurs Nasdaq wordt ook vervolgd voor de laattijdige berekening van een openingskoers op de eerste dag.

Omdat een eerlijke verdeling van informatie wezenlijk is voor de goede werking van de beurs en dus een zaak van openbaar belang, zijn ook verscheidene toezichthouders met een onderzoek begonnen.

Luc Baltussen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content