Han Renard

Niet alleen het nabijgelegen pretpark maar heel Durbuy wordt straks de nieuwe speeltuin van de Vlaamse miljardair Mark Coucke.

De kleinste stad ter wereld – althans volgens de inwoners van Durbuy – is enorm in trek bij motorrijders. Of liever: was. Vandaag blijven ze er weg omdat ze sinds kort met hun motor niet langer het middeleeuwse stadscentrum in mogen. Het stadsbestuur heeft een parking buiten het centrum aangelegd, maar daar zijn de motoren op één hand te tellen. Motorrijders voelen zich sinds het verbod immers niet meer welkom in Durbuy.

Voor de plaatselijke horeca is dat een tegenvaller. De pizzeria in het centrum zit sinds het motorenverbod overdag met een zo goed als leeg terras en ook heel wat cafés zien hun omzet dalen.

Het verbod kadert in een langetermijnplan om het toerisme op te waarderen, zo blijkt. CDH-burgemeester Philippe Bontemps wil de voor overlast zorgende motorrijders afschrikken. Ze drinken, maken lawaai en zorgen ervoor dat chique toeristen uit Brussel en Waals-Brabant de laatste jaren wegblijven. Bontemps hoopt dat dankzij de maatregel ook het niveau van het commerciële aanbod in zijn stad zal verbeteren: mooiere winkels, betere restaurants – een opwaartse spiraal kortom.

De Vlaamse miljardair Mark Coucke juicht de ingreep alvast toe. Hij investeert 50 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van de lokale pret- en avonturenparken Durbuy Adventure en La Petite Merveille. Dat Coucke wilde plannen heeft, zal niemand verbazen. Het nieuwe park in Durbuy moet het mooiste avonturenpark van het land worden. Er komen nieuwe wegen en parkings, gîtes en chalets, en een kabelbaan die het park van Coucke met het stadscentrum moet verbinden. Mark Coucke heeft ook een hotel in het stadscentrum gekocht. Daar wil hij het zakentoerisme promoten. Daarnaast heeft hij plannen voor de bouw van een museum voor moderne kunst op een nog nader te bepalen locatie.

Sommige inwoners van Durbuy houden hun hart vast bij zoveel dadendrang. Een onlinepetitie tegen Couckes plannen verzamelde al meer dan duizend handtekeningen. Mensen zijn bang dat zijn ‘faraonische projecten’ rampzalige gevolgen zullen hebben voor het milieu en voor de leefbaarheid van Durbuy.

Coucke wuift die bezwaren weg. In de plaatselijke pers zegt hij dat uiteindelijk iedereen blij zal zijn met zijn plannen voor Durbuy want de investeringen zullen de stedelijke economie een enorme boost geven en honderden nieuwe banen opleveren.

Ook het motorenverbod vindt Coucke een prima zaak, al ziet hij op termijn Durbuy het liefst helemaal autovrij worden. Na Pairi Daiza gaat de flamboyante eigenaar van KV Oostende nu dus ook zijn stempel drukken op een andere belangrijke toeristische trekpleister van Wallonië. Het mag duidelijk zijn: de Walen zijn nog lang niet klaar met Coucke.

Han Renard

Sommige inwoners vrezen dat Couckes ‘faraonische projecten’ rampzalige gevolgen zullen hebben voor Durbuy.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content