Dave Mestdach

De jonge Japanse fotografe Tokyo Rumando (°1980) begon in 2005 even uitgekiende als kinky kiekjes van zichzelf te nemen, gebaseerd op haar ervaringen als fotomodel. Haar werk laat zich lezen als een plagerig spel waarbij de rollen van voyeur en exhibitionist, toeschouwer en regisseur worden weggevaagd, en de lens niet alleen op haar maar ook op de ‘mannelijke blik’ wordt gericht. De expo bevat de fotoreeks Orphee (2014), die eerder te zien was in Tate Modern en waarin ze zich aan- of uitkleedt voor een ronde spiegel. Daarnaast is er de serie Rest 3000 Stay 5000 uit 2012, waarin Rumando de groezelige wereld van liefdeshotels binnenduikt. Voeg daar nog een reeks polaroids aan toe die ze in de loop der jaren van zichzelf maakte, en het is duidelijk dat selfies niet noodzakelijk synoniem hoeven te zijn voor de kont van Kim Kardashian.

Tot 04/03

Tokyo Rumando

Ibasho Gallery, Antwerpen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content