Dave Mestdach

© www.scalarchives.com

Amedeo Modigliani (1884-1920) leidde een leven vol seks, drank, drugs en plastische kunst, en bezweek op zijn 35e in Parijs, terwijl de verf van zijn ultieme doek nog nat was. Geen wonder dat hij de annalen inging als de incarnatie van ‘le peintre maudit’, al zou men door de mythe en romantiek haast vergeten dat de getourmenteerde Italiaan ook een aardig potje kon schilderen en beeldhouwen. Tate Modern brengt honderd werken samen die lezen als een best-of: van sierlijk serene portretten van bevriende bohemiens tot zijn beruchte, op Afrikaanse kunst geïnspireerde naakten. Het zijn beelden die, bijna een eeuw na Modigliani’s dood, nog steeds verleiden en verwonderen, en duidelijk maken dat zijn leven een stuk subversiever was dan zijn kunst – ook al tracht deze retrospectieve u van het tegendeel te overtuigen.

tot 02/04/18

Modigliani Tate Modern, Londen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content