Dat smeert de chocopot

20/01/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:58

Hebben de grote warenhuizen in ons land de onderlinge concurrentie tussen haakjes gezet, toen ze ons de voorbije jaren Nutella, Ferrero Rocher en Mon Chéri verkochten? Aan de andere kant van die vraag staan miljoenenboeteste wachten.

De vrije keuze van de consumenten garandeert dat verkopers vergelijkbare producten tegen een zo laag mogelijke prijs op de markt zullen brengen. Zo laag mogelijk, dat wil zeggen hoog genoeg om er nog iets aan te verdienen maar niet zo hoog dat de consumenten het product bij de concurrentie gaan kopen. Dat is de basisgedachte achter de vrijemarkteconomie. Een belangrijke voorwaarde voor de goede werking van de vrije markt is dat de concurrentie open is. Als de aanbieders onderling afspraken gaan maken, bijvoorbeeld over de prijzen, dan maken ze het de consumenten onmogelijk om de aanbieder te belonen die met het be...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners