Het groeiende succes van de buurtpreventie-app, een soort virtuele burgerwacht

© iStock

Dankzij sociale media dromen we allemaal van een groot, zelfs onbegrensd publiek. Maar onze eigen buren kennen we niet meer. Het fenomeen van de buurtapp wil daar verandering in brengen.

Een whatsappgroep voor het gezin. Eentje voor de sportvrienden. Eentje voor de cafévrienden. En eentje voor de collega’s. De kans is groot dat u dit plaatje herkent. Dat uw smartphone meermaals per dag rinkelt en er alwéér notificaties verschijnen van tante Mies (‘maak er een mooie dag van!’) of collega Jaap (‘de baas is weer te laat!’). Sommige mensen vinden dat gezellig, andere nemen er grommend akte van. Hier en daar klinkt het woord ’terreur’. Voor de eerste groep – de gezellige whatsappers, zullen we zeggen – is er zeer goed nieuws. U kunt zich ook nog aanmelden bij een buurtapp. Een fenomeen dat al enkele jaren bestaat, maar nu echt lijkt door te breken. De bekendste is van Amerikaanse origine: Nextdoor zag al in 2011 het levenslicht, en streek de voorbije jaren ook neer in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. In ons land is Nextdoor (nog) niet beschikbaar, maar er zijn al enkele slimme appontwikkelaars die op de buurtkar sprongen.

Het groeiende succes van de buurtpreventie-app, een soort virtuele burgerwacht
© Bart Schoofs

De bekendste is Hoplr, een buurtapp die in 2014 ontstond in Lokeren. Dat is de thuisstad van oprichter Jennick Scheerlinck. ‘Ik vond het jammer dat ik – net als veel Vlamingen – weinig contact had met mijn buren. Dus besloot ik een soort buurt-Facebook uit de grond te stampen. In de eerste plaats om burgers te verbinden, maar in volgende fases ook om overheden én lokale middenstanders te betrekken. Het moet een lokaal ecosysteem worden.’ En dus ging Scheerlinck, heel ouderwets, flyeren in de buurt. ‘Daar kwam snel reactie op, en intussen zijn we actief in 800 buurten in heel Vlaanderen. Wekelijks bereiken we 75.000 huishoudens. Normaal snijden we nieuwe buurten aan via gemotiveerde inwoners die brieven ronddelen, maar nu proberen we steeds vaker via de steden of gemeenten zelf te werken. In ruil voor financiële ondersteuning – want Hoplr werkt reclamevrij – krijgen zij dan inzage in onze cijfers en statistieken. Waarover wordt in de app vooral gepraat? Welke behoeften leven bij welke groepen? Alles anoniem, uiteraard. De privacy van onze leden is heel belangrijk. Besturen kunnen enkel trends bekijken, geen gesprekken tussen buren.’

Babysit gezocht

Hoplr is gratis en reclamevrij, en het is ook niet de bedoeling dat leden er reclame maken voor hun winkel of bedrijf. Dat het vandaag ‘2 + 1 worsten gratis’ is bij slagerij Marc, hoort er niet thuis, zegt Scheerlinck. ‘Af en toe probeert iemand misschien zo’n boodschap binnen te loodsen, maar dat wordt snel afgestraft door de andere leden. Het is de bedoeling dat Hoplr wordt gebruikt voor geëngageerde communicatie. Leuke ideeën voor de buurt, iemand die een loopgroepje wil oprichten of iemand die op zoek is naar een babysit bijvoorbeeld. En ook boodschappen van algemeen belang. Zo is afvalbedrijf Ivago intussen een partner: die kan melden dat het restafval deze week niet op dinsdag wordt opgehaald, maar op donderdag. En de politie zou berichten kunnen sturen over wegenwerken. Op termijn willen we samen met de lokale middenstand per buurt ook een soort ‘gouden gids’ opstarten, met informatie over tuiniers, loodgieters… 18 procent van de berichten gaat over de zoektocht naar zulke vakmensen.’

Het groeiende succes van de buurtpreventie-app, een soort virtuele burgerwacht
© Bart Schoofs

Hoplr zou je dus kunnen omschrijven als een sociale buurtapp. Maar er is ook een tweede categorie: de buurtpreventie-app, een soort virtuele burgerwacht. Ook daarvan zijn er al tientallen in Vlaanderen. Chris Marynissen, inwoner van Hoogboom, een wijk in Kapellen, richtte ruim een jaar geleden zo’n buurtapp op. ‘Ik was al langer coördinator van een BIN (Buurt Informatie Netwerk), maar dat trekt vooral oudere bewoners aan. Er was behoefte aan wat vernieuwing. Dus heb ik flyers gepost bij een 500-tal huishoudens in de wijk, en na een week had ik al 30 inschrijvingen. Nu bereik ik, met de buurtapp en het BIN samen, ongeveer 12 procent van de wijkbewoners.’ Het aantal berichten ligt met 4 à 5 per jaar veel lager dan bij Hoplr, maar dat is een bewuste keuze. ‘Het is de bedoeling dat de buurtapp enkel wordt gebruikt bij concrete dreiging in de buurt: een verdachte persoon die rondhangt bij een huis waarvan de bewoners afwezig zijn, of een verdachte wagen. Het is niet de bedoeling dat iedereen ’s ochtends goedemorgen zegt tegen alle appgebruikers.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content