Het Antwerpse gemeenteraadslid Annick De Ridder (Open VLD) heeft weet van ‘een vernietigend brandweerrapport over de tunnel’. De Antwerpse brandweer valt uit de lucht.

De politieke aanval op de tunnel lijkt nu pas goed ingezet. Annick De Ridder van Open VLD, zondagochtend op het VRT-programma De Zevende Dag: ‘Ik heb weet van een analyse van de brandweer, waarin brandhout wordt gemaakt van de tunnel van Arup/Sum.’ Meteen groot nieuws, want ’tunnelvoorstander’ Patrick Janssens is hoofd van de brandweer.

Blijkt nu dat het vooral much ado about nothing is, want die analyse bestaat nog niet eens. Dat zegt kolonel Chris Addiers van de Antwerpse brandweer. ‘Wij hebben twee conceptvergaderingen achter de rug met de mensen van Arup/Sum. Daarin hebben wij hen verteld dat we van hun tunnel hetzelfde veiligheidsniveau eisen als van de toltunnel van BAM (die onder de Schelde gaat). Zij gingen daarmee akkoord. Als ze straks afwijkingen willen, moeten er compenserende maatregelen voorzien worden. In overleg kunnen we dan allebei naar de beste oplossing zoeken. Dat is een heel normale procedure, dit soort vergaderingen hebben we ook met de mensen van BAM gehad. Daarna volgt nog de planfase en de vergunningsfase. Tot slot komt er nog een advies, waar iedereen zich aan moet houden. Wat dat zal zijn, weet ik natuurlijk nog niet. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet al te veel problemen.’

De analyse waarvan Annick De Ridder ‘weet heeft’, bestaat dus (nog) niet. Het lijkt niet meer te zijn dan politieke stemmingmakerij, waarbij de brandweer misbruikt wordt.

Nog meer heisa. Maandag werd ’toevallig’ naar De Standaard een brief gelekt van Carl Van Camp, voorzitter van de raad van bestuur van TOTAL Petrochemicals. Het ‘boren van een tunnel onder onze installaties is totaal onaanvaardbaar’, schrijft Van Camp in een brief aan minister-president Kris Peeters (CD&V).

Manu Claeys van stRaten-generaal vindt de datum van het lek vreemd. ‘Dertien dagen voor de volksraadpleging. Terwijl het Arup/Sumtracé al bekend is van 4 maart 2009. De tunnel gaat ook niet onder installaties van TOTAL, maar onder een braakliggend terrein dat in concessie is van Total Petrochemicals. En ook: Arup/Sum vond de tunnel haalbaar. Ik denk niet dat het grootste ingenieursbureau van de wereld haar reputatie gaat riskeren voor iets waar ze later op moeten terugkomen.’

Eigenaardig ook dat de buren van TOTAL, Petroplus en LBC Ertisa Tankterminal, niets van zich laten horen. Blijkbaar bellen ze niet met elkaar voor ze een brief sturen naar Peeters. Maandag hielden beide bedrijven de lippen stijf op elkaar. ‘Voorlopig geen commentaar.’ Voor alle duidelijkheid: er wordt op 18 oktober niet voor of tegen een tunnel gestemd. Maar wel voor of tegen een viaduct.

door STIJN TORMANS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content