Anna Luyten Freelance journaliste

Na het Knack-bericht over de spanningen tussen de Humo-redactie en Aimé Van Hecke, de CEO van uitgever Sanoma Magazines Belgium, is vorige week donderdag een tijdelijk vredesakkoord gesloten.

‘Een bestand’, zo noemt Jörgen Oosterwaal, hoofdredacteur van Humo, het. ‘Het staat nu zwart op wit: de inhoudelijke verantwoordelijkheid voor alles wat onder de Humo-vlag gebeurt, blijft bij de hoofdredactie liggen.’ Met ‘alles’ wordt bedoeld: de inhoud van het blad Humo, de inhoud van de marketingacties van Humo, en de inhoud van een tweede blad dat vanaf volgend jaar eventueel samen met Humo in één pakket wordt verkocht.

Dat tweede blad werkte op de Humo-redactie als een rode lap op een stier. De hoofdredactie had al ideeën uitgewerkt voor een eigen bijlage, toen de directie Goedele als alternatief voorstelde. Rond dat blad van tv-figuur Goedele Liekens was de zaak geëscaleerd. Een beslissing over het tweede blad valt eind deze zomer. ‘Die beslissing, zo is afgesproken, zal sámen worden genomen, door de directie én de hoofdredactie. Beide partijen moeten dus akkoord gaan over het tweede blad’, zegt Oosterwaal. De Humo-redactie is, zoals Knack vorige week schreef, 100 procent tegen Goedele als tweede blad.

De redactie vreesde dat ze haar inhoudelijke greep op de marketing van het blad en op de website van Humo zou kwijtraken. De webredactie van Humo was immers onlangs ondergebracht in een centrale internetpool van Sanoma. Vorige week kreeg de Humo-redactie de gevraagde garanties voor het behoud van de inhoudelijke controle. ‘De volgende weken zullen de directie en de redactie aan een redactiestatuut werken dat voldoende autonomie moet bieden om de onafhankelijke redactionele lijn van Humo te realiseren’, aldus Oosterwaal. ‘Het zal dus nog even duren voor het bestand overgaat in een duurzame vrede.’

The Wild Site, de website van Humo, zorgde het voorbije weekend voor een primeur in bladenland: een eigen internetradiostation. Het is een tijdelijk zomerproduct, dat bewijst hoe nauw de relatie tussen de redactie van de gedrukte Humo en de internetsite blijft. Oosterwaal: ‘Er zal niets gebeuren op de site zonder dat wij daarbij betrokken worden. Zo is de playlist voor de radio gescreend en bewerkt door onze mensen van de site en door onze muziekredactie. Ook beslissingen over aanwervingen zullen we samen nemen.’

Anna Luyten

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content