Karolien Coulembier is assistent-manager bij KPMG. Als student toegepaste economische wetenschappen aan de K.U. Leuven maakte ze kennis met verschillende repetitorenbureaus. Acht jaar geleden werd ze zelf repetitor boekhouden en consolidatie bij Logos, het laatste kantoor waar haar ouders studiebegeleiding kochten.

K.U.Leuven maakte ze kennis met verschillende repetitoren-bureaus. Acht jaar geleden werd ze zelf repetitor boekhouden en consolidatie bij Logos, het laatste kantoor waar haar ouders studiebegeleiding kochten.

‘Als eerstejaarsstudent had ik hulp nodig voor wiskunde. Maar bij bepaalde bureaus kon je niet voor één vak begeleiding krijgen. Ik werd verplicht om alle vakken van het studieprogramma te volgen, ook al had ik dat niet nodig. Op wiskunde na wilde ik alles zelf studeren. Die praktijk was natuurlijk bedoeld om mensen op kosten te jagen. Zo waren we verplicht om betalende groepssessies, met tien man, te volgen. Dat was wel aan de helft van de prijs, maar het kwam neer op puur winstbejag. Ik moest ook begeleiding voor psychologie en sociologie volgen. Op een bepaald moment wilde ik dat echt niet meer. De student en zijn ouders zijn de baas. Ik heb toen beleefd gezegd: “Alleen wiskunde of ik kom niet meer.” Toen ik mijn vader naar het bureau meenam, was het onmiddellijk in orde. Ik wilde niet dat mijn ouders zouden betalen voor een onderonsje waar ik niets aan had.

‘In mijn licentiejaren zocht ik een repetitor voor kwantitatieve beleidsmethoden. Dat was een nogal wiskundig vak en ik zag het alleen niet zitten. Ik had geen zin om het zelf uit te zoeken. Ik wilde op een andere manier met het vak kennismaken dan via de cursus. Logos bestond toen pas en ik was heel tevreden over de begeleiding die ik er kreeg. Nu zorg ik er als repetitor zelf voor dat een student verplicht is de stof te studeren. Elke keer als de studenten komen, geef ik ze een taak mee. Als iets niet lukt, gaan we de volgende keer over de oefening voordat we de nieuwe leerstof doornemen. Maar ze moeten zich voorbereiden.

‘De studenten die ik begeleid, vinden mij omdat ze over mij gehoord hebben via anderen die ik eerder bijles heb gegeven. Ik geef begeleiding aan studenten van de K.U.Leuven, de Ehsal en de Vlekho. Maar ik krijg ook studenten uit het middelbaar over de vloer en bereid mensen voor op de middenjury. Voor het geld hoef ik het niet te doen. Met bijles verdien ik bij Logos 15 euro per uur. Ik wil mijn studenten echt iets bijbrengen. Ik wil dat als ze naar een examen gaan er een zeer goede kans is dat ze slagen. Maar voor ik een student begin te begeleiden, wil ik weten waar hij staat. En ik ga dat zelf na. Als iemand mij zegt: “Dat kan ik allemaal”, wil ik zien of dat ook zo is. Hebben ze iets gelezen of hebben ze het echt gestudeerd? Met enkele oefeningen kun je snel nagaan of ze de leerstof meester zijn. Vaak beseffen ze dan al dat ze zichzelf iets hebben wijsgemaakt. Bij boekhouden moet je de theorie kennen en de oefeningen in je vingers hebben om te kunnen slagen.

‘Ik ga voortdurend na welke vorderingen iemand maakt. De begeleiding hangt af van wie ik voor me heb. Als ik voel dat de theorie beter zal blijven hangen als ik eerst oefeningen geef, werk ik met kleine stukken theorie en pas die toe op oefeningen. Iedereen krijgt elke sessie oefeningen mee om voor te bereiden tegen de volgende keer. Zo merk je snel of iemand zich voorbereidt.

‘Elke maand sturen we een evaluatie van de begeleiding naar de ouders. Daarin bespreken we of een student afspraken nakomt, op tijd is en of hij zelf bijkomende vragen stelt, schema’s maakt en vooruitgang boekt. Bij de meeste kantoren moet je betalen als je te laat bent of niet komt. Enkele jaren geleden kwam een student opdagen maar was hij nog zat van de dag voordien. Ik heb hem toen gezegd: “Dat heeft hier geen zin. De volgende keer als je zat bent, bel me. Dan bespaar ik me de moeite om te komen.” Ik had die sessie toen kunnen aanrekenen. Maar wat had die student daaraan gehad? En voor de ouders vond ik het ook maar erg.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content