Bart Cornand

© Photo by Shaul Schwarz Reportage

‘Dit is intussen mijn magnum opus geworden’, schreef pianist Jason Moran (42) vorige week op zijn Facebookpagina. In zijn geval wil dat toch wat zeggen. Moran is zonder twijfel de belangrijkste jazzman van deze tijd. Hij was degene die van bij het begin van zijn carrière de ritmes van de hiphop in zijn spel incorporeerde, en ze liet versmelten met de oude stride-stijl. Tegelijk is hij een van de meest nadrukkelijke volgelingen van pianist Thelonious Monk (1917-1982), de koning van de kinderlijke verrassingen en de perfecte logica. Bij de honderdste verjaardag van Monk brengt Moran nog eens zijn In My Mind – Monk at Town Hall, 1959, een multimediaal project met nieuwe arrangementen voor Morans trio en vijf blazers. Tien jaar geleden geconcipieerd, nu eindelijk nog eens te horen: ‘een liefdesbrief aan de grootste muzikant ooit’.

Op 27/10

Jason Moran

Flagey, Brussel

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content