artroze

14/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt om 09:05
Uit Knack van 15/11/17

Jan Braet kijkt naar kunst en het leven, in bloei en verval, zoals de rozen. Deze week: de expo Monochrome: Painting in Black and White in de National Gallery, Londen.

Van een beeld in neutrale kleuren lijkt het soms dat het echte leven eruit weggetrokken is en vervangen door een abstractie, een mentale voorstelling of een aandenken, zoals het doodsprentje vroeger. Mogelijk zijn we overvoed met kleuren, en ervaren we ze opnieuw in alle frisheid na een zwart-witdieet. Kazimir Malevitsj stoorde het dat het publiek zelfs in het aanschijn van meesterwerken van Rafael of Rubens geen oog meer had voor de essentie: het gevoel. Zo kwam hij in 1913 tot een eerste Zwart vierkant op een wit veld: het pure gevoel en de lege ruimte eromheen. De versie in Londen heeft een schuin oplopende bovenzijde, alsof het vierkant loskomt van de achtergrond.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners