APPLE ONDER VUUR

IPHONE Apple laat klanten betalen voor garantie waar ze volgens Europese regelgeving sowieso recht op hebben. © MAURIZIO GAMBARINI/REPORTERS
Luc Baltussen
Luc Baltussen Luc Baltussen is redacteur bij Knack.

Consumentenorganisaties in heel Europa nemen Apple op de korrel. Ze vinden dat het bedrijf de wettelijke garantieregels aan zijn laars lapt en de consumenten misleidt.

Tien consumentenorganisaties in Europa bundelen hun krachten om Apple te dwingen zich te schikken naar de Europese regelgeving over de wettelijke en contractuele garantie en over de informatie dienaangaande voor de consument. In ons land neemt Test-Aankoop aan de operatie deel. Test-Aankoop heeft Apple een ingebrekestelling gestuurd.

De Europese regelgeving, destijds door minister Freya Van den Bossche omgezet in Belgische wet, bepaalt dat consumenten bij een aankoop van artikelen zoals een iPhone recht hebben op twee jaar garantie. Na de eerste zes maanden is het in principe wel aan de consument om aan te tonen dat een gebrek aan het toestel al bestond op het ogenblik van de aankoop. Afhankelijk van de verkoper kan dat de uitoefening van het garantierecht bemoeilijken of zelfs helemaal uithollen.

Volgens de Europese consumentenorganisaties past Apple evenwel een heel eigen garantiepolitiek toe. Die blinkt in de eerste plaats uit door onduidelijkheid. In België heeft Apple twee websites waarop de consument informatie zou moeten kunnen verwachten over de garantieregeling. Een van die sites (www.apple.com/benl) biedt een tekst van meer dan 200 pagina’s aan over hardwaregaranties, zonder index of inhoudstafel maar wel vol verwijzingen naar andere documenten. Volgens Test-Aankoop wordt de consument er geconfronteerd met ruim 30 verschillende versies van de contractuele voorwaarden en is niets op deze website aangepast aan de Belgische wetgeving. Een an-dere site (store. apple.com/be-nl) getuigt wel van kennis van de Belgische regels, maar past de verplichtingen onvoldoende toe.

Wie een product van Apple koopt, krijgt te lezen en te horen dat hij een commerciële garantie van één jaar geniet, maar die garantie (tegen een forse betaling) kan verlengen tot drie jaar, via een ‘Apple Care Protection Plan’. De consumentenorganisaties vinden dat Apple de consumenten op die manier misleidt over hun wettelijke rechten en hen verleidt tot het betalen voor een garantie waarop ze in feite ook zonder die betaling wettelijk grotendeels al recht hebben.

In Italië werd Apple eind vorig jaar al door de mededingingsautoriteit veroordeeld tot een boete van 900.000 euro omdat het bedrijf zijn consumenten niet in staat stelt de inhoud van hun rechten op garantie correct te begrijpen. Apple is het daar niet mee eens en tekende beroep aan.

Het duurste bedrijf ter wereld heeft in België geen woordvoerder en verwees ons naar Amsterdam. Maar ook daar konden we niemand bereiken voor commentaar.

LUC BALTUSSEN

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content