Dave Mestdach

Kathryn Bigelow (58) schrijft Oscargeschiedenis met haar Irakthriller The Hurt Locker.

Hoewel zowel Avatar als The Hurt Locker afgelopen zondag mocht hopen op negen Oscars, was het uiteindelijk die laatste die met zes gulden beeldjes aan de haal ging. De Academy of Motion Picture Arts and Sciences bekroonde de zenuwslopende Irakthriller niet alleen tot beste film. Ze riep maakster Kathryn Bigelow ook uit tot beste regisseur, meteen de eerste keer in de 82-jarige Oscargeschiedenis dat die prijs werd uitgereikt aan een vrouw.

Dat de Academy haar imago van reumatiek mannenclubje daarmee enigszins bijstuurt, kon worden voor-speld. Toch is Bigelows overwinning, ondanks de lovende kritieken voor The Hurt Locker, niet zo vanzelfsprekend. Zo diende ze in de categorie ‘beste regisseur’ niet alleen Avatar-maker James Cameron te verslaan, nota bene haar ex. Het duel tussen The Hurt Locker en de megakaskraker Avatar – die uiteindelijk drie Oscars won in de meer technische categorieën – had ook een hoog David-versus-Goliathgehalte.

Algemeen kon namelijk worden verwacht (of gevreesd) dat de Academyleden een technisch innoverende publiekstrekker als Avatar zouden verkiezen boven een veeleer bescheiden thriller als The Hurt Locker. En dan zeker nu de crisis ook de filmindustrie al enige tijd in een houdgreep neemt. Zo is het digitale 3D-spektakel Avatar nu al goed voor een recordopbrengst van 800 miljoen euro, terwijl The Hurt Locker vorig jaar wereldwijd afklokte op een schamele 20 miljoen.

Gelukkig heeft de goede smaak het gewonnen van Hollywoods nochtans legendarische inhaligheid. Voor wie Bigelows explosieve thriller niet heeft gezien: The Hurt Locker volgt een Amerikaanse ontmijningsdienst tijdens zijn tour of duty door Irak en bevat genoeg nagelbijtmomenten om een bataljon manicures dagenlang van werk te voorzien. Een typische, in overdosissen sentiment en patriottisme verzuipende Oscarprent hoef je dan ook niet te verwachten. Wel een viriele, verrassend apolitieke actiethriller die vooral de zenuwbanen onder schot houdt.

Wat een stevig potje suspense betreft, is Bigelow niet aan haar proefstuk toe. Zo liet de Californische cineaste al in 1987 haar talent blijken met de hybride horrorwestern Near Dark. Toch zou het duren tot aan de release van het kinetische surfspektakel Point Break (1991) vooraleer Bigelow ook eens de testosteronspiegel van het grote publiek kon opdrijven, al vertoonde haar carrière daarna wel evenveel pieken als dalen.

Deed opvolger Strange Days (1995), een cyberpunkdrama met Ralph Fiennes, het nog goed bij pers en publiek, dan zag ze haar duikbootthriller K-19: The Widowmaker in 2002 genadeloos floppen aan de kassa. De peperdure film met Harrison Ford als Russische kapitein werd zelfs smalend omgedoopt tot ‘K-19: The Career Breaker’, waarop Bigelow uiteindelijk zeven lange jaren diende te wachten om in het geldgeile Tinseltown nog eens een kans te krijgen als regisseuse.

Mogen de zes Oscars voor The Hurt Locker dan ook een zoete weerwraak zijn voor Bigelow, met de zure glimlach van haar ex als toetje.

Dave Mestdach

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content