Opinie

07/11/10 om 10:14 - Bijgewerkt om 10:14

Landjuweel 2010 Bok&Geit, Theater PEG

De harmonie van theater PEG blaast voor de Schouwburg van NTGent de kilte uit de herfstlucht. Mooi begin van een toneelavond.

Landjuweel 2010 Bok&Geit, Theater PEG

© Marc Peustjens

"Een goed begin is alles", zegt dirigent Maarten Perpet. Hij legt gezwind uit dat deze band in 2008 na een algemene oproep begonnen was als gelegenheidsformatie die de productie van Bok&Geit muzikaal zou begeleiden. "Wegens succes verlengd", voegt hij er lachend aan toe. "En nu beleven we na twee reprises de apotheose op het Landjuweel".

Romeo en Julia van het orkest

De live muziek die tijdens de hele voorstelling van Bok&Geit aanwezig is en soms als zelfstandige act op de voorgrond treedt, is niet zomaar een stemmig geluidsdecor of een gimmick van de regisseur. Het stuk gaat over twee oud-geliefden die mekaar na 34 jaar op een fanfarehappening terugzien. Ze spelen bij de elkaar tot de dood beconcurrerende fanfares, Sint-Brigitta en Sint-Cecilia, de Bokken en de Geiten.

Oude liefde roest niet, zoveel is meteen duidelijk. De twee halen herinneringen op aan vroeger en vragen mekaar voorzichtjes uit over hun gevoelens, toen en nu. Dat verbale aftasten voert telkens weer naar een intiem moment op een warme zomernacht in het zachte gras. Het wordt steeds duidelijker hoe het komt dat het achteraf tussen hen niets geworden is. Nu ze allebei hun versies naast elkaar leggen, komen ze er na al die jaren achter dat ze het slachtoffer zijn geworden van de rivaliteit die het dorp sinds mensenheugenis in tweeën verdeelt. Dat een bokkenmeisje met een geitenjong zou gaan, daar werd via klerikale machinaties een stokje voor gestoken.

Nederlands-Limburgse roots

Herman van de Wijdeven, auteur van deze originele muzikale Romeo en Julia-adaptatie, vond inspiratie voor zijn stuk in de televisiedocumentaire Bokken en Geiten (1998) van Hans Heijnen.

Of hoe de realiteit de fictie soms inhaalt.

Het schilderachtige witte stadje Thorn aan de Maasplassen is twee harmonieën rijk. Het zit al 150 jaar scheef tussen de Koninklijke Harmonie (de Bokken) en de Harmonie Sint-Michaël (de Geiten). Die muzikale afsplitsing is er gekomen na een ruzie tussen een pastoor en zijn koster. Sindsdien is Thorn door een schisma verdeeld. Men wordt er Bok of Geit geboren en zal voor de rest van zijn leven enkel Bokkencafés bezoeken, klant zijn bij de Bokkenbakker, enz. Hetzelfde geldt voor de Geiten.

Theater PEG brengt dit onwaarschijnlijke verhaal zo aandoenlijk en levensecht dat het van begin tot het einde overeind blijft. Geen dipje te bespeuren in deze charmante, ontroerende voorstelling.

De vertolking van de acteurs, Karin Vandervloedt en Jacques Peustjens zit daar voor veel tussen. De twee zijn helemaal op elkaar ingespeeld en acteren met een bewonderenswaardig naturel. Ze brengen dit romantisch-nostalgische verhaal zonder dat het melig wordt. Als de Landjuweeljury ooit op de idee komt om een prijs voor de beste dictie uit te loven, dan haalt dit duo die met verve binnen.

Nochtans kregen ze een taaie toneeltekst voorgeschoteld, een zonder leestekens en met stroeve zinnen. Dan ben je wel op het zuivere acteerwerk aangewezen. Peustjens gebruikt zijn lichaamstaal heel subtiel om de nuances in zijn gevoelens uit te beelden.

Daar zit muziek in

Dit is de tweede voorstelling binnen het Landjuweel waarin de muziek een prominente rol speelt. Net als het koor in Agamemnon zorgt de harmonie van PEG voor kippenvelmomenten. Hun droom was ooit in een grote zaal te staan om Bok&Geit tot zijn recht te laten komen. Pet af voor de selectiecommissie die het potentieel van deze productie heeft weten in te schatten, al speelde ze indertijd in een cafétheatertje dat plaats bood aan 50 toeschouwers.

De muziekkeuze die de harmonie brengt, is niet voorgeschreven door de toneelauteur, maar is die van de dirigent. Perpet maakte de orchestratie zelf vanuit de piano. Het integreren van de muziek en het spel was een complexe zaak. Een dure ook, want elke fanfare, sorry, harmonie, is er een van honger en dorst. "Geen klank zonder drank", klonk het ferm op de repetities.

Wie zin heeft in meer Theater PEG kan hen nog aan het werk zien in de Everaertsstraat waar tot 11 december Novecento speelt, een productie met eveneens live muziek.

Jan De Smet

Bok&Geit - Theater PEG - gezien op zaterdag 6 november 2010, Schouwburg NT Gent

Info www.peg.be

Onze partners