Kortenberg laat als eerste gemeente inwoners rechtsgeldige documenten digitaal ontvangen

27/08/13 om 20:55 - Bijgewerkt op 20/09/13 om 14:26

Bron: Belga

(Belga) Inwoners van Kortenberg zullen vanaf volgende week dinsdag niet alleeen documenten digitaal kunnen aanvragen bij de gemeente, maar die ook digitaal kunnen ontvangen. Het eerste was al langer mogelijk in vele steden en gemeenten, maar met "Verifieer", dat Kortenberg samen met een privé-firma ontwikkelde, is het nu ook mogelijk om rechtsgeldige documenten te ontvangen. Burgemeester Chris Taes zegt dat Kortenberg hiermee voor "een nationale primeur inzake e-government" zorgt.

Het programma "Verifieer" laat inwoners van Kortenberg toe om een hele reeks documenten, attesten en uittreksels elektronisch aan te vragen via het e-loket, en die ook in een "100 procent veilige en juridisch correcte vorm" digitaal te ontvangen. Aanmelden bij "Verifieer" gebeurt met een eID-kaartlezer. Met die kaartlezer kan het document nadien ook geraadpleegd en/of gedownoad worden. "Het is geen ingewikkeld proces met QR-tags of barcodes", klinkt het dinsdag in een persbericht. "Het originele document, de digitale handtekening en de code maken dat document juridisch correct." Het gaat onder meer om de volgende documenten: uittreksel strafregister, bewijs van woonst en ontvangstbewijs adreswijziging. Niet alles kan al op die manier aangevraagd worden, omdat "de wetgever heeft bepaald dat de burger persoonlijk aanwezig moet zijn" bij onder meer orgaandonatie en aanvraag identiteitskaart of paspoort. Nog volgens het gemeentebestuur besparen de inwoners zo "niet alleen veel tijd, maar moeten ze ook niet betalen voor deze nieuwe dienstverlening". Daarnaast hoopt het gemeentebestuur zo de wachtrijen aan de loketten in het gemeentehuis te doen verdwijnen. (Belga)

Onze partners