“We willen mensen laten dromen”

Tijdens het evenement ‘The Power of Passion’ vertelden vijf inspirerende sprekers over hun passie en wat hen drijft in hun job. Laurens van den Acker, Groupe Renault Corporate Design Director: “In elk product steken we onze ziel en zaligheid. Maar design mag niet wereldvreemd zijn, het is niet de bedoeling dat je de business in de vernieling draait. Daarom maakt het mij nog altijd happy als een model goed verkoopt.”

Al van jongsaf aan had Laurens van den Acker een passie voor auto’s en voor tekenen. “Mijn vader was architect. Toen ik bij hem ging zitten, gaf hij me vaak potlood en papier. Zo begon ik tekeningen te maken, en heel vaak waren dat auto’s. Ik denk niet dat mijn vader me in die richting wou duwen. Veeleer zag hij het als een manier om me bezig te houden, zodat ik hem niet zo storen”, glimlacht de designer.

Later trok hij naar de Technische Universiteit Delft voor een studie industriële vormgeving. Meteen na zijn opleiding belandde Laurens in de wereld van het autodesign. “Dat was voor mij echt een doel. Ik was gefascineerd door auto’s. Eerst werkte ik voor een Italiaans bedrijf dat leverancier was van Bugatti. Toen ik 27 werd, kon ik aan de slag bij Audi. Daarna volgden Ford en Mazda. En in 2009 stapte ik over naar Renault om de leiding van het designteam op me te nemen.”

Aspiratie en ambitie

Laurens van den Acker is gepassioneerd als hij over zijn job mag vertellen: “Dit is gewoon een hele fijne job. Het is creatief, technologisch en er zijn heel veel invloeden vanuit de kunst. Alleen: een artiest of kunstenaar ontwerpt voor zichzelf, een designer ontwerpt voor iemand anders. In mijn geval voor diegene die in de wagen zal zitten.”

“Wat wij proberen te doen bij Renault is mensen te laten dromen. We willen hen met onze auto’s ook emotioneel verleiden”, stelt de design directeur. “Een auto spreekt immers nog altijd tot de verbeelding. Het is de reflectie van hoe je gezien wil worden door anderen. Noem het een combinatie van aspiratie en ambitie. En die proberen wij in een design te gieten dat aanspreekt.”

Een auto is een combinatie van aspiratie en ambitie.

The Power of Passion

Toen hij uitgenodigd werd als spreker voor ‘The Power of Passion’, moest de design directeur dan ook niet lang nadenken: “Ik vond het concept onweerstaanbaar. Ik voel heel veel banden tussen design en muziek. Het zijn beide universele talen waarbij je aan het resultaat niet ziet of hoort hoe je eruit ziet of waar je vandaan komt. Ook tussen een orkest en designteam zijn er veel parallellen. Het zijn teams die samen steeds tot een prestatie komen die veel sterker is dan het individuele.”

Ook zoals passie een drijfveer is voor muzikanten, geldt dat ook voor designers: “In elk product steken we onze ziel en zaligheid. Maar tegelijk is het een uitdaging om steeds weer de passie levend te houden bij elk van onze designers. Ik heb 550 medewerkers in 6 studio’s verspreid over de wereld die aan 40 projecten tegelijk werken. Het is alsof we continu sprinten in een marathon”, aldus Laurens van den Acker. “En tegelijk verandert de wereld en onze job razendsnel door technologische evolutie: elektrische auto’s, zelfrijdende wagens, slimme technologie,… Het blijft enorm boeiend.”

Ontdek hier de andere artikels van het dossier ‘The Power of Passion’.