"We hebben nood aan een 5G-netwerk"

Is de weg vrij in België voor het 100% autonoom rijden? Wat zijn de obstakels, en willen we ons stuur wel volledig uit handen geven?

"We hebben nood aan een 5G-netwerk"

"Volgend jaar laten we 100 klanten in Zweden op 50 kilometer ring rond Göteborg volledig autonoom rijden. Een voorlopig hoogtepunt van het Drive Me-project van Volvo, dat in 2017 wordt uitgerold in Londen en China. Voorlopig is het wettelijk nog niet toegelaten om zonder handen auto te rijden en alles over te laten aan de technologie", zegt René Aerts Jr, Corporate Communication Director. Geen reden om een rem te zetten op die innovatie: "In 2020 willen we de optie autonomous drive aanbieden in al onze wagens", voorspelt CEO Håkan Samuelsson, die eraan toevoegt: "Wij gaan ook de verantwoordelijkheid nemen als de technologie faalt. Volvo is daarmee de eerste autobouwer ter wereld die een dergelijke belofte maakt."

"We hebben nood aan een 5G-netwerk"

Delen

"De 4G-netwerken volstaan niet om alle complexe informatie van de wagen in the cloud te verwerken."

Zijn er, behalve de wetgever, nog obstakels op de weg naar het 100% autonoom rijden?

Aerts Jr: "De snelheid van het dataverkeer moet hoger. De 4G-netwerken volstaan niet om alle complexe informatie van de wagen en alle andere wagens waarmee de auto geconnecteerd is, in the cloud te verwerken en in de gepaste acties te vertalen. We hebben nood aan een 5G-netwerk. Waar we ook niet mogen in vastlopen, is dat alle autoconstructeurs een ander protocol gaan gebruiken voor die connectiviteit (lees: om alle auto's met elkaar te laten communiceren). En dan nog zullen er obstakels blijven. Als het begint te sneeuwen, is de kans groot dat je als chauffeur het stuur in handen moet nemen. Trouwens, ik geloof niet dat 100% autonoom rijden is wat de meeste chauffeurs willen. Wie rijdt er niet graag zelf op het gemak langs een meanderende landweg in Italië of Frankrijk? Dat is iets helemaal anders dan de mogelijkheid om het dagelijkse gependel tussen thuis en werkplek meer relax te rijden terwijl je een boek leest, een film kijkt, een meeting voorbereidt of je favoriete podcast beluistert."

De auto zelf heeft meer te bieden, maar niet iedereen staat nog te springen om zijn eigen wagen voor de deur te parkeren. Autodelen is in opmars en jonge chauffeurs schatten beschikbaarheid meer naar waarde dan bezit. Een kanjer van een uitdaging voor autoconstructeurs?

"Het klopt dat car sharing terrein wint en vooral jongeren op die formule vallen. Zeker als ze in de stad wonen. Voor ons is het zaak een deel van die markt naar ons toe te trekken met een attractief aanbod. Net zoals we voor het wagenpark voor bedrijven doen."

Onze partners