Waarom we een cross-over willen

De cross-over was nooit populairder dan vandaag. Het is geen modeverschijnsel maar logica: dit koetswerktype verenigt het beste van alle andere autosoorten.

Ieder marktonderzoek baart opnieuw cijfers die op de oogleden drukken. En onderstrepen hoe snel de populariteit van SUV’s en cross-overs groeit. We vernoemen beide koetswerktypes in één zucht, inderdaad. Omdat de scheidingslijn tussen beide vaak heel fijn is. SUV’s zijn immers al lang niet meer die ’terreinwagens’ van twintig jaar geleden, maar stijlvol en vaak met een glooiende daklijn. Een cross-over heeft dat esthetische raffinement nog op een meer uitgesproken manier, omdat hij nog wat uitbundiger doet denken aan een coupé. Hoe dan ook, SUV’s en vooral cross-overs waren nooit populairder. Sinds 2005 is het marktaandeel van dit koetswerktype in Europa verviervoudigd, en België volgt die trend helemaal. Een recent marktonderzoek gaf aan dat niet minder dan 56 procent van de bevraagden een auto wil die er goed uitziet, en 51 procent van die groep associeert dat met, jawel, een cross-over.

Al het goeds dat een auto kan hebben

Het succes van hoge coupé-achtige auto’s wordt vaak ook toegeschreven aan sociale status. Het staat goed om met een cross-over te rijden, lees je dan. Dat is heel kort door de bocht. Het succes van de cross-over is immers veeleer te danken aan zijn praktische deugden. Een model als de Toyota C-HR, de nagelnieuwe cross-over van de Japanse constructeur, illustreert dat perfect. Hij combineert de vloeiende lijn van een coupé met de stoere, hoge bouw van een SUV: van de leeftijdscategorie vanaf 45 jaar vindt niet minder dan 81 procent dat de hoge instap van een cross-over een absolute meerwaarde is. Het intelligente design van het interieur schept evenveel binnenruimte als in een break. En dankzij het vernieuwende onderstel, gebouwd op het zeer wendbare, gereputeerde TNGA-platform van Toyota, biedt het rijgedrag een ideale combinatie van comfort en dynamisch rijden. Dat betekent zeer wendbaar in het stadsverkeer en een kooi die niet gaat doorwiegen in het betere bochtenwerk.

Waarom we een cross-over willen

Ecologisch helemaal mee

SUV’s en cross-overs zijn hoog gebouwde auto’s. Ze krijgen dus meer weerstand van de luchtstroom en verbruiken iets meer. Met de C-HR heeft Toyota dat axioma kunnen doorbreken, zodat cross-over nu ook synoniem is met ecologisch verantwoord rijden. Daarvoor zorgt niet alleen de hybride aandrijving die helemaal geoptimaliseerd is. Het thermische rendement van de benzinemotor is met niet minder dan 40 procent verbeterd. Maar ook het nieuwe TNGA-platform (afkorting voor Toyota New Global Architecture) dat zich onderscheidt door zijn zeer lage gewicht. Of hoe een goede cross-over het beste van alle andere autotypes in zich verenigt zonder die te moeten verzoenen. De C-HR is geen auto van compromissen, maar verenigt allerlei deugden in één koetswerk.

Waarom we een cross-over willen