SUV: what’s in a name?

De discussie is zo oud als het begrip zelf. Is een SUV een light versie van de eerste generatie terreinwagens en moet die ook op onverhard terrein uit de voeten kunnen, ja of neen? Nemen we vierwielaandrijving als maatstaf, kunnen we een kruis maken over driekwart van alle SUV’s op de Belgische markt.

Het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal vindt het gepaste woord niet en Wikipedia geeft evenmin uitsluitsel. Een Sports Utility Vehicle (SUV), zo staat er te lezen, is een auto met een hoog laadvermogen die passagiers kan vervoeren, al dan niet gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving. Met zo’n uitleg kan je alle kanten op en zet je de deur open voor discussies.

Intrede van de term SUV

Vroeger, na de Tweede Wereldoorlog, was alles veel duidelijker. We spraken over een kleine of een grote jeep en iedereen wist wat er werd bedoeld. Maar in Amerika bedachten marketeers er de term ‘Sports Utility Vehicle’ voor, om hun gebrek aan technische knowhow te camoufleren. Met de benaming SUV zit je immers altijd goed. Medewerkers van Saatchi & Saatchi brachten de term vervolgens mee naar het Brusselse hoofdkwartier, een paar weken later dook het fenomeen Sports Utility Vehicle voor het eerst op in een press release van een Europese constructeur. Het begin van een eindeloze reeks van discussies.

Vierwielaandrijving als basisvereiste

De verschillende automerken hebben immers een verschillende invulling gegeven aan het begrip. Bij de Duitse luxemerken is enkel Mercedes-Benz consequent blijven vasthouden aan het principe dat een SUV over vierwielaandrijving moet beschikken om weg-van-de-weg te kunnen rijden. Vandaar dat de typebenaming van alle SUV-modellen begint met de letters ‘GL’, een verwijzing naar het Duitse woord ‘Geländewagen’.

Christophe Vloebergh, woordvoerder Mercedes-Benz Belgium Luxembourg.
Christophe Vloebergh, woordvoerder Mercedes-Benz Belgium Luxembourg.

Christophe Vloebergh(woordvoerder Mercedes-Benz Belgium Luxembourg): “Die nomenclatuur is nieuw en moet de consument wegwijs maken in het ruime SUV-aanbod van Mercedes-Benz. GLA geeft aan dat het om de SUV-versie gaat van de A-klasse, GLC verwijst naar de C-klasse, GLE naar de E-klasse, de GLS naar de S-klasse. Aan de typebenaming van de Mercedes-Benz G – intussen al meer dan 35 jaar in productie en uitgegroeid tot een icoon – wordt niet geraakt.” De statige allrounder verheugt zich overigens over een technologische update, waardoor hij uitstekend gewapend is voor nog eens enkele decennia vierwielplezier voor zijn trouwe klanten.