Stadsverkeer, een… goed gevoel

De drukke avondspits op de stadsring kan ook een aangename ervaring zijn. Maar dan moet je er natuurlijk wel de juiste auto voor hebben.

De wereld evolueert constant. Naar een grote agglomeratie van steden. Ook kleine landen als België, waar het platteland zich eigenlijk op een paar boogscheuten van een stad bevindt, doen mee. We verhuizen niet eens zo langzaam maar heel zeker naar de stad, of minstens toch de zeer nabije buitenstad. Het is een universeel fenomeen.

Het heeft natuurlijk implicaties voor de manier waarop we de auto gebruiken. Ook in een land als België, hoewel het platteland zich dikwijls vlak bij die stad bevindt. Ook korte ritten moeten in optimaal comfort kunnen gebeuren, en zowel bestuurder als passagiers een goed gevoel geven. Ondanks de soms chaotische verkeerssituatie waarin we ons vaak moeten voortbewegen.

Met onderscheiding

Een goed gevoel heeft met veel aspecten te maken. Zoals het interieur, stoelen die goed zitten of een instrumentenbord waarin alles op de juiste plaats zit, klaar voor een intuïtieve blik. Ook de akoestische ervaring, de geluiden die je als bestuurder of passagier opvangt, is belangrijk. De nieuwe Toyota C-HR, een cross-over die helemaal klaar is voor zijn opwachting in de toonzaal, illustreert dat perfect. De hybride aandrijving laadt zichzelf op tijdens het rijden en heeft dus geen stopcontact nodig. Ze combineert een benzine- met een elektromotor en biedt een ongeëvenaard akoestisch comfort. Ook en vooral in stadsverkeer, wanneer de C-HR tot 70% procent van de tijd elektrisch rijdt. In dat geval is zelfs helemaal geen ‘motorgeluid’ hoorbaar. Slaat de benzinemotor toch aan, dan is de geluidisolatie zo doeltreffend dat de inzittenden die omschakeling in de aandrijving niet of nauwelijks horen.

Stadsverkeer, een... goed gevoel

De deugd van een platform

In stadsverkeer voelt de ideale auto dynamisch aan, klaar voor een vloeiende rijstijl: met een automatische versnellingsbak die schakelen onnodig maakt, maar ook een hybride motor die een scherpe acceleratie aanreikt omdat benzine- en elektromotor de handen in elkaar slaan. Maar rijgevoel, dat heeft ook te maken met wendbaarheid, het gevoel dat een auto makkelijk in de hand ligt en zich zonder enige inspanning in de bocht laat zetten. Toyota ontwikkelde daarvoor het TNGA-platform (afkorting voor Toyota New Global Architecture) waarop de C-HR gebouwd is. Technologisch een gigantische stap vooruit, omdat het voor verscheidene modellen kan worden gebruikt. Maar vooral omdat het zich voor ieder model tot tegen de absolute perfectie naadloos laat aanpassen en afstellen. Dat is merkbaar achter het stuur van Toyota’s nieuwe cross-over. Het TNGA-platform bezorgt de C-HR een wendbaarheid en intuïtief rijgevoel die helemaal tot hun recht komen in druk stadsverkeer, maar ook een zegen zijn om te parkeren. En de inzittenden zelfs in de drukste avondspits een goed gevoel schenken.

Stadsverkeer, een... goed gevoel