SEAT Ibiza schakelt een versnelling hoger

Spanje bezit een rijke motorsporttraditie, getuige hiervan de lange rij Spaanse wereldkampioenen op twee en vier wielen. Vele tienduizenden Spanjaarden verdienen bovendien hun brood in de autoassemblage, maar hét uithangbord blijft SEAT.

November 1953. In het havengebied van Barcelona rolt de eerste SEAT 1400 van de band. SEAT bestaat dan drie jaar, een initiatief van enkele banken en industriëlen – op vraag én met de steun van de overheid. Spanje bezit immers geen autonijverheid en de SEAT 1400 is in feite een kloon van een bestaand Fiat-model. Het is er gekomen na de formele toezegging dat SEAT enkel voor de Spaanse markt zal produceren.

Begin van de jaren tachtig komt een einde aan de samenwerking. SEAT roept daarop de hulp in van Volkswagen en Porsche. De Ibiza die in 1984 zijn debuut maakt, is de eerste SEAT die in eigen regie wordt ontwikkeld en geproduceerd – met de logistieke steun van Volkswagen én powered by Porsche. Het design is van de hand van de Italiaanse grootmeester Giugiaro. Volkswagen ziet brood in een alliantie met SEAT en verwerft in 1986 de meerderheid van de aandelen. In 1993 wordt in Martorell in het noorden van Spanje een nieuwe fabriek in gebruik genomen én wordt de tweede generatie Ibiza gelanceerd. Die krijgt als eerste model binnen zijn segment een 90 pk TDI-motor. Van zijn voorganger werden ruim 1,3 miljoen exemplaren geproduceerd.

SEAT Ibiza schakelt een versnelling hoger
Walter de Silva, designer bij SEAT sinds 1999.
Walter de Silva, designer bij SEAT sinds 1999.© Miquel Liso

In 1999 komt de Italiaanse topdesigner Walter de Silva het SEAT-team versterken en dat blijft niet zonder gevolgen. De nieuwe designlijn refereert aan sportiviteit en functionaliteit, de VW-directie in Wolfsburg (D) maakt bovendien mensen en middelen vrij om nieuwe modellen te ontwikkelen op basis van de allernieuwste VW-platformarchitectuur en technologie.

De derde generatie maakt haar debuut in 2006 met een nog sportievere look én niet minder dan achttien verschillende versies, vijf afwerkingsniveaus en elf motorvarianten. De ECOMOTIVE-versie met 1.4 TDI-motor en DPF-partikelfilter is met een CO2-uitstoot van amper 99 g/km het milieuvriendelijkste model in zijn segment.

Ondertussen is onze landgenoot Luc Donckerwolke designdirector. De vierde generatie Ibiza draagt zijn signatuur, schoonheid en technologie staan voorop. Scherpe geometrische lijnen verlenen de nieuwkomer een uitgesproken sportieve look, de klant kan kiezen uit een driedeurs coupé en vijfdeurs versie. De uitrustingsniveaus en het motorengamma worden nogmaals fors uitgebreid en opgewaardeerd met onder andere een Bocanegra-versie, een eerbetoon aan de legendarische SEAT 1200 sport uit de jaren zeventig. De Ibiza krijgt als eerste SEAT-model de hoogtechnologische 1.4 TSI ACT-motor (140 pk) met selectieve cilinderuitschakeling in combinatie met turbodrukvoeding, stop-startsysteem en remenergierecuperatie. Die innovatieve motortechnologie garandeert krachtige prestaties en een uitzonderlijk laag verbruik en lage CO2-uitstoot. Vanaf nu is de Ibiza ook verkrijgbaar met extreem efficiënte, lees zuinige driecilindermotoren.

Luc Donckerwolke, designdirector van SEAT.
Luc Donckerwolke, designdirector van SEAT.

Ook na dertig jaar blijft de Ibiza het best verkochte model van het Duits-Spaanse merk met een jeugdig en sportief karakter in combinatie met uitmuntende prestaties en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hij rijdt bovendien vlot en veilig, is compact van buiten en ruim van binnen en beschikt over een zeer uitgebreid aanbod aan assistentie- en infotainmentsystemen. SEAT Ibiza, for ever young!