Peugeot is best in class

Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 106,9 g/km voor de eerste vijf maanden van het jaar dook Peugeot als eerste autoconstructeur onder de drempel van 110 g/km. Het Franse merk is daarmee goed op weg om in 2021 de CO2-limiet van 95 g/km te halen die de Europese Commissie heeft vooropgesteld.

De oorspronkelijke Peugeots vervaardigden gewoon alles wat uit metaal kon worden gemaakt: van tuingerief over springveren voor horloges tot koffiemolens en karren. Twee eeuwen later beperkt het productengamma zich tot twee- en vierwielers én pepermolens. De nazaten van Armand Peugeot zijn ook niet meer betrokken bij de dagelijkse leiding van het bedrijf. Wat al die tijd is gebleven, is de merknaam. Om een voor de hand liggende reden: de naam Peugeot heeft meer dan 200 jaar op de teller en behoort daarmee tot een select groepje dat vele ups-and-downs heeft overleefd, van wereldoorlogen tot olie- en bankcrisissen.

Verkoop stijgt wereldwijd

Van een roemrijke geschiedenis kun je echter niet eten. Toen Peugeot een paar jaar geleden een alliantie aanging met een Chinese autobouwer was het vijf voor twaalf. Maar met Carlos Tavares aan het roer gaat het opnieuw steil bergop met de autogroep PSA Peugeot Citroën. Tijdens het eerste halfjaar steeg de Peugeot-verkoop in Europa met 6,7 procent. In Azië, Afrika en het Midden-Oosten deed men daar nog een schep bovenop met respectievelijk plus 9,6 en plus 10,9 procent. Dat heeft te maken met de lancering van een reeks nieuwe modellen waardoor Peugeot nu over een jong en aantrekkelijk gamma beschikt. De 308 – in 2014 nog Auto van het Jaar – is nummer één in Frankrijk en scoort ook in de rest van Europa uitstekend. De 2008 – nummer twee in Europa in het segment van de compacte SUV’s – is geconcipieerd als een global car en zal in drie continenten worden verkocht én geproduceerd.

Wereldrecordhouder zuinigheid

Last but not least, de nieuwe Euro 6-motoren van Peugeot zijn best in class en dat zowel in het B-, C- als D-segment. Peugeot dook dit voorjaar als eerste constructeur onder de drempel van 110 g/km met een gemiddelde CO2-uitstoot van 106,9 g/km. Bij de andere merken lag het gemiddelde op 121,4 g/km – een wereld van verschil!

Na 125 jaar vervult Peugeot nog altijd een voortrekkersrol in de internationale automobielwereld.

In vergelijking met 2012 heeft Peugeot de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn vloot kunnen verlagen met 15,6 procent. Een opmerkelijke prestatie die het merk in de eerste plaats te danken heeft aan de efficiëntie van zijn nieuwe generatie BlueHDI- en PureTech-motoren. Zo realiseerde de 208 1.6 BlueHDI 100 voor enkele maanden een nieuw wereldrecord zuinigheid met een gemiddeld verbruik van 2 l/100 km. De nieuwe driecilinder PureTech turbo werd in juni uitgeroepen tot Engine of the Year en in het D-segment stoot de 508 1.6 BlueHDI 120 EAT6 amper 99 g/km CO2 uit. Met 25 ‘Best in Class’ wagens in zes verschillende klassen – waaronder 10 in het C-segment – bevestigt Peugeot zijn leiderspositie als milieuvriendelijke autobouwer.

Er is maar één besluit mogelijk: na 125 jaar vervult Peugeot nog altijd een voortrekkersrol in de internationale automobielwereld en de nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren is best in class. Dankzij de alliantie met zijn Chinese partner is Peugeot goed gewapend om ook in China door te breken. De Chinese automarkt is niet alleen grootste ter wereld, ze heeft ook het grootste groeipotentieel.