Peugeot 308 combineert kracht met zuinigheid

Auto van het Jaar in 2014 en sindsdien de onbetwiste nummer één in Frankrijk. Maar ook in Europa staat de Peugeot 308 bij de top drie in het fel bevochten C-segment. Wat maakt deze elegante en ruime middenklasser zo geliefd en wat houdt het succesnummer nog in petto?

Peugeot 308 combineert kracht met zuinigheid

© Patrick Curtet

Twee jaar na zijn lancering staat de Peugeot 308 op plaats één in Frankrijk en op plaats drie in Europa. In het SW-segment bekleedt hij de koppositie in Frankrijk, Italië, België, Luxemburg, Polen en Nederland. Vragen wij aan klanten waarom zij voor de Peugeot 308 hebben gekozen, dan valt het op dat de Auto van het Jaar om meer dan één reden in de smaak valt. Zowel de berline als de vijfdeurs SW zijn elegante auto's, met een voor dit segment zeer ruime koffer en een veilig, comfortabel maar niettemin pittig rijgedrag.

Waar voor zijn geld

De Peugeot 308 biedt veel waar voor zijn geld, is te horen. De meeste lof oogsten de milieuvriendelijke benzine- en dieselmotoren die opvallend weinig verbruiken en een zeer lage CO2-uitstoot hebben, wat een financieel voordeel oplevert aan de pomp én bij de belastingen. Lage emissiewaarden komen ook het milieu en onze gezondheid ten goede.

Peugeot 308 combineert kracht met zuinigheid

Na de lancering van de GT- en GT Line-versies begin dit jaar, wordt het 308-gamma nu uitgebreid met de 308 GTi by Peugeot Sport. Na de RCZ R en 208 GTi is de 308 GTi het derde model met dit label. Deze 308 GTi met een 1.6 THP turbobenzinemotor van 270 pk werd ontwikkeld door de ingenieurs en piloten van de Peugeot-competitieafdeling in Vélizy. En dat zullen we geweten hebben: van 0 tot 100 km/u in amper 6 seconden, de één kilometersprint in 25,3 seconden. Zijn maximumsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Geef zo'n racemachine niet in onervaren handen, of er gebeuren ongelukken. Maar voor hardrijders met ervaring én zelfdiscipline is de 308 GTi een geschenk uit de hemel. Ook voor ongelovige zielen.

Milieuvriendelijke raket op vier wielen

Op het Autosalon van Shanghai van april werd de Peugeot 308 R Hybrid nog afgedaan als een studiemodel, op het Autosalon van Frankfurt van midden september wordt de laatste twijfel weggenomen... de 308 R Hybrid is een milieuvriendelijke raket op vier wielen.

Peugeot 308 combineert kracht met zuinigheid

Dankzij de combinatie van twee elektromotoren en een conventionele 1.6 THP verbrandingsmotor beschikt deze wolf in schaapskleren over 500 pk, snelt hij in 4 seconden van 0 naar 100 km/u bij een CO2-uitstoot van amper 70 g/km. De vierzitter - met waarachtig vier kuipzetels - staat op het EMP2-platform van de 308 maar is uitgerust met vierwielaandrijving. En dat is goed zo. Want afhankelijk van het parcours kun je als bestuurder kiezen uit vier rijmodi met elk een ander vermogensniveau. In de stad zal dat wellicht ZEV (nul-uitstoot) zijn, voor het woon-werkverkeer Road (300 pk) en voor een vluggertje met de vrienden Hot Lap (500 pk). Blijft over Track (400 pk), voor wie in de omgeving van Zolder of Francorchamps woont.

Zoals gezegd, de Peugeot 308 schakelt een versnelling hoger. Voor wie daar nog aan twijfelt, volgt hier een belangrijke mededeling: de autosportafdeling van Peugeot werkt in alle stilte aan een 308 Racing Cup op basis van de 308 GTi voor deelname aan kampioenschappen voor toerismewagens. Er is sprake van 308 pk en veel lawaai, nog een slordige 450 keer slapen en het is zover.

Onze partners