Omdat hij mooi is

Gemiddeld 25 procent van de Belgen laat esthetische overwegingen de doorslag geven bij aankoop van een nieuwe auto. Automerken moeten daar hun conclusies uit trekken. Sommige doen dat zeer consequent.

Omdat hij mooi is

Toon me uw auto, ik vertel wie u bent. Waar u zich goed mee voelt. Wat u kan ontroeren. Onze persoonlijkheid sijpelt door in de kleren die we dragen, de vulpen waarmee we schrijven. Niet in het minst ook in de auto waarmee we rijden. Klassiek, rationeel en Spartaans? Of toch maar dynamisch, elegant en stijlvol? Om het even: we rijden allemaal graag met een auto die we mooi vinden. Uit ieder marktonderzoek blijkt dat design en stijl doorslaggevend zijn: gemiddeld 25 procent van de bevraagde consumenten geeft het uiterlijk van de auto aan als belangrijkste element in de modelkeuze. "Omdat hij iets heeft. Omdat hij mooi is."

Omdat hij mooi is

Hier regeert de cross-over

Alleen: wat is dat, een mooie auto? Die vraag laat zich niet zo makkelijk beantwoorden. U weet wel, over kleuren en smaken. Maar als we kijken naar algemene vormgeving, veeleer dan naar persoonlijke smaak, dan toont de wereldkaart duidelijke continent- en cultuurgebonden voorkeuren. Zo verkopen cabrio's in Engeland als veel warmere broodjes dan op het Europese vasteland. Of ook: in Zuid-Amerika zijn sedans -klassieke auto's met vier deuren en een koffer- nog altijd heel populair. Niet zo in Europa. Hier regeert de cross-over, noem dat gerust een kruising tussen een coupé en een SUV of break. Een auto met vloeiend, dynamisch profiel die hoger gebouwd is dan een klassieke vierdeurs, en dus een even hoge rijhouding biedt als een SUV. Maar die dankzij een glooiende daklijn bijzonder stijlvol en dynamisch oogt, helemaal niet blokvormig zoals klassieke SUV's kunnen zijn. Kortom: ieder werelddeel zijn koetswerkvorm.

Omdat hij mooi is

Coupé High Rider

Natuurlijk weten de automerken dat. Sommige constructeurs hebben ook de middelen om er hun manier van werken op af te stemmen. Toyota, grootste autobouwer ter wereld, is daar een goed voorbeeld van. Modellen die zich specifiek op een bepaald werelddeel toespitsen worden ook in dat continent ontwikkeld en gebouwd. Zoals de nieuwe Toyota C-HR die zich eind dit jaar in de showroom laat parkeren. Cross-over pur sang. Gracieus en stijlvol. Een auto met de gekende Japanse bouwkwaliteit van Toyota, maar in een sensueel kleedje perfect op maat van de Europese consument. Het zou niet mogelijk zijn zonder het designcentrum in het zuiden van Frankrijk, nabij Nice. Dat liet Toyota speciaal bouwen om marktspecifieke auto's te ontwerpen. Het centrum wordt bevolkt door Europese designers die de Europese smaak kennen, en in die perfecte kennis ook verder durven en kunnen gaan.

Met de C-HR - kort voor Coupé High Rider - verwekte het Europese designteam immers niet alleen een écht Europese cross-over, maar gaf het zijn concept ook een nieuwe dimensie mee. Een unieke stijl, modern en sensueel. Een auto die niet alleen met het beproefde technologische DNA van Toyota zal verleiden, maar ook met zijn zinnenprikkelende lijn. Omdat hij bijzonder mooi is...

Onze partners