Lexus, het slimme alternatief voor diesel

In de voetsporen van een ander word je nooit de eerste. Die levenswijsheid is de rode draad doorheen de successtory van Lexus. Twintig jaar geleden zette het Japanse luxemerk van het Toyota-concern met de RX de eerste hybride SUV in de markt. Inmiddels heeft Lexus van hybrideaandrijving zijn handelsmerk gemaakt.

Lees hier alle artikels van het dossier SUV & Crossover

Een hybride verbruikt minder brandstof omdat hij deels zuiver elektrisch rijdt en bij het remmen energie recupereert. In feite komt het erop neer dat hij zichzelf oplaadt tijdens het rijden, zonder stekker en zonder vuile handen. Omdat een hybride minder brandstof verbruikt, stoot hij ook minder CO², schadelijke NOx en fijn stof uit en dat resulteert in lagere kosten VAA (Voordeel Alle Aard). In het geval van de Lexus NX bedraagt de netto-belasting op VAA 102 euro per maand.

Binnen het Lexus-gamma is de NX het best verkopende model. De compacte SUV valt vooral bij jonge gezinnen en vrouwen in de smaak. Van hen weten we dat ze meer belang hechten aan gebruiksgemak en een milieuvriendelijke uitstoot dan aan een sportieve uitlaat.

Attractief gamma

Het mag gezegd, Lexus is de benchmark inzake slimme energie-efficiëntie! Geen ander premiummerk heeft meer ervaring met hybridetechnologie. Bij Lexus staat de teller inmiddels op 1,3 miljoen verkochte hybride voertuigen en dat in uiteenlopende segmenten en prijsklassen. Lexus heeft zijn gamma inderdaad fors uitgebreid en het einde is nog niet in zicht. Lexus-woordvoerster Aurélie Gerth: “De NX en RX krijgen over enkele weken het gezelschap van een RX 7-zitter die zich tot specifieke doelgroepen richt. Volgend jaar lanceren we de UX waarmee we onze concurrentiepositie in het expansieve segment van de compacte SUV’s willen versterken. De UX wordt in België naar het grote publiek toe gelanceerd op het Autosalon in januari 2019, maar zal zijn avant-première al kennen op de Zoute Grand Prix in oktober van dit jaar. Maar ook onze andere modellenreeksen profiteren van de stijgende vraag naar milieuvriendelijke hybrideauto’s. Dat is goed nieuws, zowel voor onze gezondheid als voor ons merk.”

Als lid van de Toyota-familie maakt Lexus gebruik van de knowhow en ervaring binnen de autogroep. Die synergie resulteert in innovatieve en extreem duurzame producten wat zich op zijn beurt vertaalt in een hoge restwaarde. Dat verklaart de sterk toegenomen belangstelling van leasingmaatschappijen en wagenparkbeheerders voor Lexus. Het Japanse premiummerk beschikt intussen immers over een attractief gamma in de diverse marktsegmenten en prijsklassen. Qua rijcomfort, uitrusting en afwerking staat Lexus op hetzelfde hoge niveau van de Duitse premiummerken. In de Verenigde Staten en Azië wordt Lexus in één adem genoemd met Audi, BMW en Mercedes. Door dieselgate heeft het keurmerk ‘Made in Germany’ bovendien zware imagoschade opgelopen.

Lexus, het slimme alternatief voor diesel

Lexus Hybrid Exclusive Days

Van 11 tot en met 16 juni hebben de Lexus Hybrid Exclusive Days plaats, een ideale gelegenheid om kennis te maken met het ruime hybridegamma van Lexus én te profiteren van interessante condities.