Is ons land klaar voor car sharing?

Wie elke dag mijmert over de betekenis van ‘autosnelweg’ op de tergend langzame en tijdrovende rit van en naar het werk, durft zich bij ‘mobiliteit van de toekomst’ weinig voor te stellen. Toch niet méér van dattum?

BMW verkoopt auto’s. En maakt mee de files langer. Niet?

Christophe Weerts (Corporate Communication Manager): “Hoe gaan we om met het verkeersinfarct? Met de dagelijkse files? Het zijn vragen die ons ook bezighouden. We zijn een premium automerk, dus in de wagen zorgen we ervoor dat je zo veel mogelijk de file ontwijkt dankzij ons uiterst performante real time navigatiesysteem (RTTI). Wie toch veroordeeld is tot bumperrijden, maken we het zo comfortabel en veilig mogelijk: maximale connectiviteit, zelfrijdende wagens, active cruise control, … .”

“Maar we beseffen erg goed dat er oplossingen moeten komen voor de stedelijke mobiliteit. Sinds een jaar of vier is BMW bezig met car sharing: DriveNow – een joint venture met autoverhuurbedrijf Sixt. In Duitsland, Kopenhagen, Wenen, Stockholm en Londen draait DriveNow op volle toeren. Car sharing bestaat al lang. Nadeel daarvan is dat je de wagen altijd moet terugbrengen naar dezelfde plek waar je die oppikte. Bij DriveNow kijk je op je app waar je een BMW of MINI in de buurt vindt en met je persoonlijke chip-sleutel stap je in en vertrek je. Na de rit moet de wagen niet naar dezelfde plek, wel naar dezelfde stad. Zodra de wet het toelaat, introduceren we DriveNow in Brussel.”

We beseffen erg goed dat er oplossingen moeten komen voor de stedelijke mobiliteit.

Elektrisch rijden, maar waar zijn de laadpalen?

Weerts: “Het is onze bedoeling met DriveNow om zoveel mogelijk elektrische voertuigen te gebruiken. Natuurlijk zijn we daarvoor afhankelijk van het aantal laadpunten – en dat zijn er niet denderend veel in Brussel. Vergelijk dat met Kopenhagen waar er 400 elektrische BMW i3’s rondrijden in dit systeem. Kopenhagen is een zeer autoluwe stad, maar wij hebben een oplossing gevonden om daar toch auto’s te laten rondrijden.”

Steven De Deyne (Brand Communication): “Trouwens, wat de aandrijving betreft, is BMW al decennia bezig met alternatieve bronnen, omdat we weten dat fossiele brandstoffen een eindig verhaal is. Vandaag zetten we in op allerlei soorten aandrijving: elektrisch, hybride, waterstof, … . In 100 jaar tijd zijn we van een producent van verbrandingsmotoren geëvolueerd naar een leverancier van individuele premium mobiliteit.”

Is ons land klaar voor car sharing?

Car sharing, daar verkoop je toch geen auto’s mee?

De Deyne: “Op korte termijn niet, op middellange termijn wel. Eén DriveNow-auto zorgt voor vier auto’s minder in de stad. Bad for business? Toch niet, omdat wie er gebruik van maakt BMW door en door leert kennen. Kopen die gebruikers (meestal tot 35 jaar) later een auto, dan zijn wij ervan overtuigd dat ze voor onze wagens kiezen.”