Is jouw wagen al geconnecteerd?

© iStock

Hoe BMW de toekomst van mobiliteit ziet, wordt weerspiegeld in de conceptcar Vision Next 100. Denk aan een snufje en het zit erin: zelfrijdend, duurzaam en op en top geconnecteerd (de wagen praat met andere wagens en merkt zelfs voetgangers op die zich om de bocht bevinden, omdat hij hun smart phone opmerkt).

Zo sci-fi en toch ziet de concept car er nog steeds uit als een herkenbare wagen, terwijl dat strik genomen niet meer zo hoeft te zijn. Een gebrek aan durf bij de designers?

Christophe Weerts (Corporate Communication Manager): “Bijlange niet. De bestaande vorm is de veiligste voor zowel inzittenden als andere weggebruikers.”

Steven De Deyne (Brand Communication): “En natuurlijk speelt aerodynamica een grote rol. We stroomlijnen de wagens zodat die zo weinig mogelijk verbruiken.”

Weerts: “Slotsom: natuurlijk kunnen we auto’s maken in de vorm van een bol of een kubus, maar die zouden én gevaarlijker zijn én stukken meer verbruiken.”

Is jouw wagen al geconnecteerd?

Zoetjesaan sluipt de toekomst in het topsegment van BMW. Wat zijn de meestgevraagde ‘nieuwe’ opties?

Weerts: “De meeste klanten willen geen keuze maken, ze willen àlles. Neem nu gesture control, waarbij je de radio kunt bedienen met handbewegingen in de lucht. Of de telefoon opnemen. Of het navigatiesysteem bedienen. Je moet er rekening mee houden dat onze klanten gemiddeld een stuk jonger zijn dan die van onze directe concurrenten en graag exploreren. Je kan je afvragen: Facebook in de auto, wie heeft dat nodig? Ik verzeker je, daar gaan we naar toe. Het duurt geen vijf jaar meer of je auto heeft connectie met het rode licht en weet precies hoelang het wachten zal duren. Is er tijd genoeg, dan projecteert de wagen je sociale media op je voorruit en brengt je op de hoogte van je laatste mails en sms-en.”

Facebook in de auto? Ik verzeker je, daar gaan we naar toe.

Moet de autobouwer van morgen op een andere manier zijn merk bouwen?

De Deyne: “BMW zal nòg meer aansluiting moeten vinden bij de leefwereld van de klanten. Beleving inbouwen. De passie voor dynamiek en esthetiek blijft, samen met de zoektocht van bestuurders naar een gewetensvolle wagen van een merk waarmee je je kunt identificeren. Dat moet BMW capteren: een hang naar ecologie en duurzaamheid en ontspanning in een druk leven. Voor ons begint ontspannen niet als je thuiskomt of bij de sportclub arriveert, maar zodra je in je wagen stapt. De beleving van het merk en het comfort van de wagen spelen een steeds grotere rol. Wie de kracht van de motor wil ervaren, nodigen wij uit op het circuit. Wie onze lifestyle voluit wil beleven, is welkom in de BMW Beach Lounge tijdens de zomer in Knokke. Vroeger ging het vaak over pk’s en snelheid, nu over uitstekende prestaties, lage uitstoot en vooral plezier. De campagne rond de i3 ademt fun uit. Hoe we merken bouwen verandert, net als de wereld rondom ons, maar onze trots blijft de auto zelf.”