Is België klaar voor de mobiliteitskaart?

Autoleasebedrijven die zich enkel en alleen op de wagen focussen, kunnen over enkele jaren de boeken dichtdoen.

Relatieve nieuwkomer in de autoleasewereld is de mobiliteitskaart, waarmee gebruikers een deel van de waarde van hun bedrijfswagen omzetten in budget voor het openbaar vervoer en fietsdelen. Voordeel: als pendelaar kun je gemakkelijk omschakelen van vervoersmiddel of diverse vervoersmiddelen combineren. Ellenlange file op weg naar het werk? Laat je leasewagen op stal en kies voor de trein. Monovolume nodig voor de grote vakantie? Gebruik het budget op je mobiliteitskaart om een grotere wagen te huren gedurende twee of drie weken – zo hoef je niet het hele jaar door de stad in met zo’n kolos.

u0022Met de mobiliteitskaart kun je als pendelaar gemakkelijk omschakelen van vervoersmiddel.u0022

Isabelle Van Bellegem, Product Manager van LeasePlan: “In Nederland biedt LeasePlan al langer Mobility Mixx aan – een gelijkaardig systeem. Het resultaat mag gezien worden. Groot voordeel in Nederland is dat je slechts met één partij moet praten om tot een oplossing voor het openbaar vervoer te komen. In België moet je aan tafel met de NMBS, de Lijn, TEC en de MIVB. Bij onze noorderburen heeft het systeem vooral succes in de openbare sector. Onze mobiliteitskaart valt tot nu toe vooral in goede aarde bij jonge, middelgrote en innovatieve of creatieve bedrijven.”

Hoe verklaar je de terughoudendheid bij andere bedrijven?

Van Bellegem: “Draai of keer het zoals je wil, onderschat de kracht van emotie en status niet. De meeste mensen schatten een wagen van 600 euro hoger in dan een wagen van 500 euro met daar bovenop 100 euro mobiliteitsbudget. Bovendien is er het perverse effect van het ‘voordeel van alle aard’. Rijd je met een bedrijfswagen, dan betaal je altijd evenveel ‘voordeel van alle aard’, maar als je de mobiliteitskaart gebruikt, word je daar bijkomend op belast. Logisch is dat niet. Gelukkig ligt er een wetsvoorstel op tafel die bepaalt dat je niet langer fiscaal wordt gestraft als je alternatieve keuzes maakt. Ik verwacht daar heel veel van. Bedrijven ook trouwens, want vele administratieve diensten ontzien zich de papiermolen voor wie kiest voor alternatieve formules. Een eenduidige behandeling moet daar komaf mee maken.”