Hoe slim is de intelligente toekomstauto van Jaguar?

Alle merken hebben de mond vol van de auto van de toekomst, Jaguar gunt ons een blik achter de schermen. En wat blijkt, de intelligente toekomstauto van Jaguar is verduiveld slim én behulpzaam.

Een technologische tsunami raast over ons heen, vluchten kan niet meer. Innovatieve toepassingen die autorijden veiliger en milieu- en gebruiksvriendelijker maken, worden in snel tempo geïmplementeerd. Als een tussenstap naar de zelfrijdende auto ontwikkelt Jaguar een zelflerende auto.

Dr. Wolfgang Epple, Director of Research & Technology bij Jaguar.
Dr. Wolfgang Epple, Director of Research & Technology bij Jaguar.

“Bedoeling van onze zelflerende technologie is de bestuurder zo weinig mogelijk af te leiden en zo het risico op ongevallen te verminderen”, zegt dr. Wolfgang Epple, Director of Research and Technology. “Tot dusver concentreerde het onderzoek zich op voorspellingen rond verkeer en navigatie. Wij zetten nu een stap verder met ons nieuwe leeralgoritme dat een gepersonaliseerde rijervaring creëert met de informatie die het over de bestuurder heeft. De intelligente auto zal u herkennen aan uw smartphone en nog voor u instapt zullen spiegels, stuurwiel, zetel en temperatuur zijn ingesteld volgens uw persoonlijke voorkeuren. Aan de hand van uw agenda stelt de ‘Smart Assistant’ in de auto de navigatie in en kiest de snelste weg naar de plaats van uw afspraak. Indien u door een verkeersopstopping te laat dreigt te komen, zal het systeem voorstellen om een e-mail te sturen of even te bellen. De zelflerende auto zal ook weten wanneer u de kinderen naar school brengt en ophaalt en zal de geprefereerde infotainmentmogelijkheden van de kids aanbieden. Hij weet ook wanneer u naar het fitnesscentrum gaat en zal u eraan herinneren dat uw sporttas mee moet. De brandstof-assistent stelt tankstations voor van het merk en op de locaties die u verkiest, op basis van informatie uit het verleden.”

De zelflerende auto is ook in staat uw rijstijl te analyseren in uiteenlopende verkeers- of weersomstandigheden. Schakelt u de automatische snelheidsregelaar met afstandsbewaring in, zal uw intelligente Jaguar de geleerde afstandsinstellingen en acceleratieprofielen toepassen op de geautomatiseerde snelheidsregelaar. De gepersonaliseerde ervaring blijft overigens niet beperkt tot uw eigen wagen. Huurt u een intelligente Jaguar zal die u herkennen en dezelfde voorkeuren aanbieden als die in de eigen wagen zijn aangeleerd.

“Bike Sense’-systeem tikt onvoorzichtige autobestuurders op de schouder

Jaarlijks raken in Groot-Brittannië zo’n 19.000 fietsers zwaar of dodelijk gewond bij een verkeersongeval. Specialisten van Jaguar onderzoeken welke waarschuwingskleuren en-geluiden de beste instinctieve reactie van de bestuurder uitlokken om die ongevallen te voorkomen.

Deurgrepen die zoemen of een fietsbel in het interieur die belt, het klinkt niet wereldschokkend maar een onderzoeksteam van Jaguar heeft achterhaald dat het gebruik van lichten en geluiden instinctief associaties oproept bij mogelijk gevaar én een beter effect heeft dan een generisch pictogram of geluid.

Om de bestuurder duidelijk te maken waar de fietser zich bevindt ten opzichte van de auto, zal het audiosysteem een geluid afspelen via de luidspreker die het dichtst bij de fietser staat. Zo weet de bestuurder meteen uit welke richting de fietser komt.

Hoe slim is de intelligente toekomstauto van Jaguar?

Rijdt de fietser of motorrijder achter de wagen, zal het zogenaamde ‘Bike Sense’-systeem nagaan of die u gaat inhalen en zo ja, langs links of rechts. Een luchtkussen bovenaan de zetel schuift dan naar voren om de bestuurder op de linker- of rechterschouder te tikken. Naarmate de fietser dichterbij komt, gaat een reeks led-lampjes onderaan de ruit oplichten. De beweging van de amberkleurige en rode lampjes zal de richting aangeven waarin de fietser rijdt. Volgens dr. Epple heeft de mens in de loop der eeuwen een instinctief bewustzijn voor gevaar ontwikkeld. Geel en rood worden geassocieerd met gevaar en lokken meteen een reactie uit.

‘Bike Sense’ zal ook gevaren identificeren en signaleren die de bestuurder niet kan zien. Denk aan een voetganger of fietser die een straat oversteekt maar aan het zicht is onttrokken door geparkeerde wagens. De sensoren in de auto zullen de voetganger of fietser kunnen detecteren en gerichte licht- en geluidsignalen activeren die de bestuurder attent maken op de gevaarsituatie.

‘Bike Sense’ zal ook voorkomen dat de portieren van de auto worden geopend in het pad van aanstormende fietsers. Van zodra de bestuurder of een van de inzittenden het portier wilt openen, gaat de handgreep oplichten, trillen en zoemen.

Voornoemde toepassingen ogen op het eerste zicht misschien weinig sensationeel, maar wees ervan overtuigd dat de inspanningen van Jaguar kunnen bijdragen aan een drastische vermindering van het aantal doden en zwaargekwetsten in het verkeer.

Hoe slim is de intelligente toekomstauto van Jaguar?

Waarschuwen voor putten in de weg

De onderzoekers van Jaguar ontwikkelen een systeem dat schade aan de wagen door putten in het wegdek moet voorkomen. Geavanceerde sensoren brengen het profiel van het wegdek onder de wielen in kaart en kunnen putten, verhoogde putdeksels en kapotte afvoerafdekkingen identificeren en de ophanging in enkele milliseconden bijstellen, en zo lekke banden en schade aan de wagen voorkomen.

Bedoeling is om deze gegevens via de cloud te delen met andere bestuurders en ze te waarschuwen voor naderend gevaar. Ook de overheid kan gebruikmaken van de informatie om bijvoorbeeld de snelheid en efficiëntie van herstellingen aan het wegdek te verhogen. Sowieso is een nauwkeurige analyse van de staat van het wegdek een cruciale bouwsteen op weg naar de zelfrijdende auto. Vormt een put in het wegdek een reëel gevaar, dan zullen de veiligheidssystemen de wagen automatisch afremmen of zelfs helemaal tot stilstand brengen om onheil te voorkomen.

De mensen willen het stuur slechts uit handen geven als zij voor honderd procent kunnen vertrouwen op de geautomatiseerde piloot die ergens verborgen zit onder het dashboard of de motorkap.