Er is een SUV voor ieder van u

De cijfers liegen niet: 1 op de 3 nieuwe auto’s in ons land is een SUV. Crossover of softroader mag ook. De vlag dekt vele ladingen. Er is een SUV voor ieder van u! Compact of full size, twee- of vierwielaandrijving, benzine, diesel, hybrid of full electric. Het kan allemaal en daarom is de SUV populair bij alle leeftijdsgroepen. Ook en vooral bij 55-plussers. Die groep wordt almaar groter: in 2020 is 1 op de 3 automobilisten ouder dan 60. De SUV gaat gouden tijden tegemoet.

Lees hier alle artikels van het dossier SUV & Crossover

SUV wint terrein

De spraakverwarring is groot. Wanneer spreken we van een terreinwagen en wanneer van offroader, softroader, SUV of crossover? Een duidelijk afgelijnde scheidingslijn is er niet, misschien is die zelfs niet gewenst. Zonder kan elk zijn eigen gang gaan.

Terug in de tijd spraken we over een kleine of een grote jeep, en iedereen wist wie wat bedoelde. De verwarring ontstond begin 2000 toen in de Verenigde Staten de term SUV (Sports Utility Vehicle) werd geïntroduceerd, om het onderscheid te maken tussen een zware Toyota Land Cruiser en een light versie à la RAV4. Intussen hebben de merken elk een eigen invulling gegeven aan het fenomeen SUV en gebruiken ze uiteenlopende benamingen, om zich te onderscheiden van de concurrenten.

De klant laat begaan, die heeft in de eerste plaats oog voor de voordelen van de hoge zitpositie. Die biedt een goed overzicht over het verkeer en creëert een gevoel van veiligheid. Hij ziet er stoer uit en het in- en uitstappen verloopt probleemloos, wat verklaart waarom SUV’s populair zijn bij een ouder publiek én bij vrouwen. Tot slot: een SUV wordt gepercipieerd als een statussymbool. Dat die een litertje meer verbruikt en een paar gram meer CO2 -uitstoot, is eigen aan het concept. Wie daar aanstoot aan neemt, kan een tik vlugger van het gas gaan en minder snel optrekken. Op die manier bespaar je tot 20 procent brandstof.

PEUGEOT IS MET DE 2008, 3008 EN 5008 HET STERKST VERTEGENWOORDIGD IN HET SUV-SEGMENT
PEUGEOT IS MET DE 2008, 3008 EN 5008 HET STERKST VERTEGENWOORDIGD IN HET SUV-SEGMENT

Onderschat ook de impact niet van het oudere publiek. In 2020 zal één automobilist op drie in ons land ouder zijn dan zestig. De tijd speelt in het voordeel van de SUV! Geschat wordt dat 70 procent van de SUV-rijders in ons land ouder is dan vijfenvijftig. En dan nog dit: van wie nu een SUV bezit, koopt 90 procent opnieuw een SUV. Van wie nu met een berline of break rijdt, kiest 40 procent straks voor een SUV.

Er is een SUV voor ieder van u

Marktleider in één, twee, drie

Terwijl de zware terreinwagens in Europa een nichefenomeen zijn gebleven, is de SUV-verkoop de voorbije jaren geëxplodeerd. In ons land is één nieuwe auto op de drie een SUV, de kaap van 30 procent marktaandeel is overschreden. Die explosieve groei is het gevolg van het enorme succes van de compacte SUV’s – denk aan Renault Captur of Opel Mokka. Die zijn afgeleid van bestaande berlinemodellen, ze beschikken over een tiental centimeters meer bodemvrijheid en zijn zelden met vierwielaandrijving uitgerust. Technisch verschillen ze niet of nauwelijks van de basismodellen.

Er is een SUV voor ieder van u

In vergelijking met vijftien jaar geleden wordt de SUV-markt niet langer gedomineerd door Japanse merken. Europese en Zuid-Koreaanse constructeurs hebben een einde gemaakt aan de Japanse hegemonie, in het duurdere prijssegment hebben Audi, BMW, Mercedes, Range Rover en Volvo zelfs de lead genomen. Traditionele sportwagenbouwers zoals Jaguar, Porsche en Maserati verkopen inmiddels dubbel zoveel SUV’s dan sportauto’s. Volgens trendwatchers zal de SUV-boom nog minstens tien jaar aanhouden.

Er is een SUV voor ieder van u

Ideale zithoogte is 620-650 mm

Er is een SUV voor ieder van u

Mensen worden ouder, auto’s hoger. Dat is goed zo, want dat maakt het in- en uitstappen gemakkelijker. In een SUV zit je gemiddeld 100 à 150 mm hoger en dat bezorgt de bestuurder én passagiers een beter overzicht over de auto en het verkeer. Bestaat er zoiets als een ideale zithoogte? Dat is een moeilijke, want mensen zijn verschillend groot en dat geldt ook voor vrouwen en mannen. Ergonomen hebben aan de hand van een reeks parameters berekend dat de ideale zithoogte in een auto voor de doorsneebestuurder tussen 620 en 650 mm ligt. Vergelijken we die ideale zithoogte met de reële situatie, dan valt de overgrote meerderheid van het autopark buiten die vork. Enkel de compacte SUV’s beantwoorden min of meer aan wat ergonomen als ideale zithoogte vooropstellen.