Autorijden is een beetje thuiskomen

Het interieur van een auto is meer dan een ruimte die plaats biedt aan bestuurder en passagiers. Het is een vertrouwde omgeving die u een goed gevoel moet influisteren.

Enige tijd geleden maakten we een reportage over auto’s voor de bedrijfsleider. Wat de CEO van zijn wielen verlangt. Of hij een voorkeur heeft voor een bepaald merk. Diesel of dan liever mee met de tijd en dus hybride. Dat soort vragen. De algemeen directeur van een grote Belgische winkelketen kwam verrassend uit de hoek. Geen lyrische reflectie over cilinders of paardenkracht, geen lijstje met elektronische gadgets die absolute musts waren. “Een auto, dat moet voor mij in de eerste plaats een verlengstuk zijn van mijn werkomgeving. Ik rij behoorlijk wat kilometers per dag, dat mag geen verloren tijd zijn. Ik moet vooral blijven functioneren. Daarmee bedoel ik: blijven nadenken, wikken en wegen, nieuwe strategieën ontwikkelen, vergaderingen voorbereiden. En knopen doorhakken. Dat kan alleen in alle sereniteit. In een auto waarin ik me goed voel. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Kortom, een auto waarin alles goed zit.”

Autorijden is een beetje thuiskomen

Verlengstuk van onze leefwereld

Eigenlijk is het geen verrassend antwoord. Ooit, in een ver verleden, was een auto pure mobiliteit en niets anders. Vandaag is hij een verlengstuk van onze leefwereld. Niet alleen voor bedrijfsleiders, maar voor iedereen die met de auto rijdt. In de auto stappen is altijd een beetje thuiskomen. Of die thuis eigenlijk nooit verlaten. Dat goed gevoel gewoon doortrekken tot je weer uitstapt. Een goed gevoel dat wordt ingefluisterd door het rijgedrag van de auto, zeer zeker. Maar ook en vooral de beleving van het interieur is belangrijk, de sfeer die ervan uitgaat, de praktische kant ervan. Ontwerpers schenken dus steeds meer aandacht aan het interieur. Zoals in het geval van de C-HR, de nieuwe cross-over van Toyota. Van bij de start van de ontwikkeling van de auto werd een speciaal team voor het interieur ingezet, het Sensual Quality Team. Een naam die alles zegt: alles wat bestuurder en passagiers in de auto aanraken, moet een gevoel van opperste kwaliteit geven.

Autorijden is een beetje thuiskomen

Op de bestuurder gericht

De eerste blik in het interieur van de Toyota C-HR maakt meteen duidelijk dat de designers met hun concept -ze doopten het Sensual Tech- een heel nieuwe richting zijn uitgegaan. Technologie is belangrijk, maar een goed aanvoelen van dat interieur al evenzeer. Noem het gerust hoogtechnologische functionaliteit in een sensuele en modieuze stijl. Stuur en instrumentenbord zijn helemaal gericht op de bestuurder, die dankzij de hoge positie in alle omstandigheden een perfect zicht op het verkeer behoudt. De stoelen zitten comfortabel en houden de rug goed vast. Maar ook mentaal boezemt het interieur sereniteit in, niet alleen met de kwaliteit van de materialen maar ook met (belangrijke) details als de blauwe accenten in het instrumentenbord. Het centrale aanraakscherm van 8 inch (20,32 cm), dat het nieuwste multimediasysteem Toyota Touch® 2 bedient, zit centraal maar overheerst niet. Ondertussen benadrukken de automatische airco en het warme omgevingslicht de sfeer van luxe en welzijn. Alles om ook onderweg een goed gevoel te hebben. En altijd een beetje thuis te blijven.