“Alles draait rond bewustwording”

Zaakvoerder Wim Ballieu van Balls & Glory. © Liesbet Peremans

Van de boerderij uit zijn jeugd tot een eigenzinnig horecaconcept waarin die boerderij opnieuw een cruciale rol speelt: het verhaal van Wim Ballieu en de gevulde gehaktballen van Balls & Glory leest als het scenario van een coming-of-agefilm. Het verbaast dan ook niet dat hij graag vertelt over de aanpak die hij hanteert op het gebied van duurzaamheid in zijn zes succesvolle restaurants.

Een sensibiliseringscampagne om bedrijven beter te laten sorteren, wat vind je daarvan?

BALLIEU: “Een goed signaal. Dat mensen individueel goed sorteren is geweldig, maar als bedrijven dat ook doen en nadenken over hoe ze met afval omgaan, is de impact nog veel groter.”

Welk beleid voeren jullie op dit vlak?

BALLIEU: “We gebruiken géén plastic. Daarom bieden we bijvoorbeeld gratis gefilterd water aan in glazen kannen en zijn al onze kartonverpakkingen recycleerbaar. In de retailsector is een aantrekkelijke verpakking belangrijk, maar je kan ook iets moois vinden dat duurzaam is. Ik let er eveneens op welke inkt we gebruiken voor de opdruk van onze verpakkingen. Daarnaast hanteren we een beperkte menukaart, omdat we zero food waste nastreven.”

Ben je op de hoogte van de nieuwe sorteerverplichting die in de pijplijn zit?

BALLIEU: “Niet echt. Enerzijds geloof ik dat het nodig is, anderzijds is het een extra regel en Vlamingen passen zich niet altijd graag of snel aan nieuwe regels aan. Zelf geloof ik meer in een bewustwordingscampagne zoals deze dan in een verplichting, maar finaal moet het een en-enverhaal zijn. We zoeken naar een oplossing aan het einde van de keten, terwijl we vooral een oplossing moeten zoeken aan het begin: bij wie vertrekt welke verpakking? Daar zal uiteindelijk het grote verschil worden gemaakt.”

Vlamingen behoren individueel tot de beste sorteerders ter wereld, maar bedrijven kunnen het nog wel wat beter doen. Verbaast jou dit?

BALLIEU: “Ik vermoedde het wel. Ik zie ook dat er, in binnen- en buitenland, in hotels en restaurants veel sorteerbakken naast elkaar staan en dat niet altijd alles in de juiste bak wordt gegooid. Of ze sorteren wel correct, maar daarna wordt op de parking alles in één grote container gekieperd. Er is dus nog veel verbetering mogelijk.”

Ik sorteer

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) stelt zich tot doel om tegen 2022 te gaan voor 15% minder bedrijfsrestafval. Met dit project wil OVAM vooral de kmo’s en hun werknemers sensibiliseren om meer aandacht te besteden aan het sorteren van afval, en door het correct beheer van afvalstromen bij te dragen aan de circulaire economie en onze ecologische doelstellingen.

Meer info

www.iksorteer.be; www.cirkeltips.be

Lees hier de andere artikels van dit dossier.