Klassiek: Twee Alexeis en vier handen (****)

Quatre-mains in de abdijrefter.

Zet een door de wol geverfde musicus naast een jonge leeuw en kijk wat er gebeurt: een leuk idee dat in Gent de rode draad van de Sint-Baafsabdijconcerten vormde.In ons geval: de nog altijd onderschatte Russische pianist Alexei Lubimov en zijn leerling Alexei Grotz.
Lubimovs haarscherpe en extreem expressieve spel (ook fysiek) is ideaal voor de 6 Preludes van Claude Debussy die hij bracht. Frivool zouden we zijn interpretatie niet noemen, maar Russische zwaarwichtigheid was in elk geval ver weg.

Idem voor Grotz’ versie van de Pianosonate uit 1926 van Bartok en de Miroirs van Maurice Ravel. Europeser dan Europees, en dat gold nog meer voor de vierhandige stukken van Franz Schubert, het Allegro Lebenssturm, de Rondo in D en Marche Caractéristique 1.

Schitterende, evenwichtige composities, tot in de perfectie en heerlijk rijk geschakeerd uitgevoerd.

Peter Vandeweerdt

Gehoord op 20 juli in de Sint-Baafsabdij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content