20/11/10 om 15:02 - Bijgewerkt om 15:02

Klassiek: Puur en beloftevol (* * *)

Bart Van Reyn neemt zijn Octopus Kamerkoor mee in de wondere wereld van Eric Whitacre.

Klassiek: Puur en beloftevol (* * *)

© Dirk Vervaet

Gehoord op 19 november 2010

De bedwelmende koormuziek van de Amerikaan Eric Whitacre (°1971) is de laatste jaren tot de meest populaire en originele hedendaagse muziek gaan behoren. Liederen als A Boy and A Girl, Water Night en Cloudburst, alle op tekst van Octavio Paz, zijn hits op YouTube. Het loont de moeite om even te gaan luisteren op YouTube of gewoon te googelen op Eric Whitacre om te begrijpen waarom deze muziek zo betovert. En toch is er bij ons maar één cd-opname van de man te vinden, en dat is op de cd Lux Aeterna van Octopus Kamerkoor o.l.v. Bart Van Reyn. Ik was benieuwd om Whitacre te horen en om het beloftevolle Octopus bezig te zien. Twee avonden na elkaar trad Octopus Kamerkoor op in Amuz (Antwerpen) met Cloudburst, een sfeervol programma met koorliederen van Schumann, Brahms, Saint-Saëns, Barber, Anna Boyd en Eric Whitacre.

Dirigent Bart Van Reyn, toonaangevend in België voor opera, oratorium en a capella muziek, tevens druk in het buitenland actief, wil zeker niet met barok alleen geassocieerd worden. Vanaf de start van Octopus, reeds in 2000, wilde hij een breed repertoire doen, van de barok tot nu in de meest diverse bezettingen. In die optiek stichtte hij een flexibel, in- en uitschuifbaar koor van 8 tot 80 zangers, professionals en amateurs door elkaar, een projectkoor dat van zangers wisselt, afhankelijk van het soort project. Het groeide uit tot een koor met een behoorlijk indrukwekkend palmares. Het repertoire van Octopus gaat van 10-stemmige a capella koorwerken van Scarlatti tot 16-stemmige werken van Ligeti, tot (met orkest versterkte) meesterwerken als Brahms' Requiem of A Survivor from Warsaw van Schoenberg. Dat een koor dat in tien jaar al zoveel bewezen heeft, nog altijd geen subsidies krijgt om beter getrainde zangers te kunnen aanwerven en zo zijn niveau op te trekken, is onbegrijpelijk. Geen enkel ander semi-professioneel koor in Vlaanderen heeft de ambitie om zo veelzijdig te zijn en geen andere dirigent als Bart Van Reyn om de lat consequent zo hoog te leggen.

De frustratie is de zangers niet aan te zien. Geen spoor van routine. Ze zijn geboeid, geïnteresseerd en gemotiveerd. Althans, dat straalde in Amuz van de zangers af. Een zorgvuldige, originele en samenhangende programmakeuze was, zoals vaak bij Octopus Kamerkoor, opvallend. Het a capella-programma (zonder instrumentale begeleiding) was dit keer opgebouwd rond het thema 'nacht'. In Mondnacht van Schumann kreeg het ademloos luisterende publiek al meteen een mooie vermenging van kleuren te horen, gebaad in een sublieme, rustige sfeer. De toon was gezet. Ook in Brahms Drei Gesänge staat de nacht centraal. De tekst wordt in de muziek hoorbaar gemaakt door woorden als Goldnen Funken of Glocken, dump fund matt, sprekend naar voren te laten komen. Na het meditatieve To Be Sung On the Water van Samuel Barber besloot Calme des Nuits van Camille Saint-Saëns op serene wijze het eerste gedeelte.

Het tweede gedeelte was een opeenvolging van fascinerend schoons. As I Crossed A Bridge of Dreams van Anne Boyd (°1946) wordt gezongen in drie groepen. Vocaal-technisch erg interessant, maar voor sommigen in het koor te hoog gegrepen. Toon houden was hier niet evident en dat wreekte zich. Whitacre met zijn mysterieuze klankverschuivingen, gedurfde harmonieën en suggestieve beelden opende een sprookjeswereld. Cloudburst, dat de regen beschrijft in de honderd vingerknippen van de koorleden, verweven doorheen de gezongen partituur, zorgde voor een magisch moment. Whitacre lijkt inspiratie zat te hebben. In Leonardo Dreams of his Flying Machine op tekst van Charles Antony Silvestri heeft hij geprobeerd het koortsachtige brein van Da Vinci te beschrijven, dromend over de mogelijkheid om te vliegen....een metafoor voor de dromen van dit koor en zijn dirigent! Hoe dan ook, het wordt hoog tijd om Bart Van Reyn en Octopus serieus te nemen en eindelijk kansen te bieden.

Binnenkort zingen de Octopus Solisten - een kleine en fijne delegatie - mee in de muziektheatervoorstelling Almschi! Van SkaGeN, over de boeiende figuur van Alma Mahler. Weer iets om naar uit te kijken.

Greet Van 't veld

www.octopus-kamerkoor.org

www.ericwhitacre.com

Onze partners