Redactie Knack

Klassiek: Italiaans en toch Frans (****)

Middagconcerten scoren.

Zomer, en de meeste cultuurcentra liggen op apegapen. Nochtans bewijzen de schaarse concerten die er wél zijn op dat het publiek niet afhaakt. Zo ook de reeks ‘Zomer van Sint-Pieter’ in Leuven: voor het middagconcert van ensemble Il Festino zat de kerk bomvol.

Een origineel programma: Italiaanse muziek uit de 17de eeuw, geschreven door Franse componisten. De ingrediënten: een stem (Dagmar Saskova), twee gambisten (Ronald Martin en Francisco Javier, die ook doubleerde als tweede stem) een harp (Hannelore Devaere) en een luit of gitaar (Manuel De Grange). Frêle, maar bijzonder ingenieuze muziek van ons minder bekende componisten als Etienne Moulinié, Antoine Böesset en Gabriel Bataille.

Een trage opener (Credi tu per fugire) gaf de oren de kans om te wennen aan de ruimte waarin deze profane muziek vroeger wel nooit gespeeld zal zijn. Uit het programma onthielden we verder nog de twee tweestemmige stukken (Se vedessi le piague en Segue chi vuoi) van Moulinié, waarbij sopraan en tenor mooi om elkaar heen cirkelden, en het ritmische Orilla del claro Taxo. Dat laatste is ook van Moulinié, maar dan wel Spaans van inspiratie en tekst.

Gebalanceerde begeleiding, een erg expressieve en vrijwel vlekkeloze interpretatie van Dagmar Saskova, mooie tweede stem van Francisco Javier, veel afwisseling in de muziek: alleen de zware galm van de Sint-Pieterskerk stoorde een beetje door de zachte passages van de sopraan te overstemmen. Maar Il Festino bewees afdoende dat Frankrijk niet per se synoniem is met chauvinisme.

Peter Vandeweerdt

Gehoord op 27/7. De reeks loopt nog tot 30/8, www.zomer-van-sint-pieter.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content