03/07/11 om 13:40 - Bijgewerkt om 13:40

Klassiek: Edna Stern te gast op gloednieuw Festival Musiq'3 (* *)

Het Festival Musiq'3 is absoluut een aanwinst voor iedere muziekliefhebber, maar niet ieder concert kan even perfect zijn.

Klassiek: Edna Stern te gast op gloednieuw Festival Musiq'3 (* *)

© Benjamin de Diesbach

Klara heeft al langer zijn Klarafestival, Musique 3 (de klassieke radio van de RTBF) heeft nu ook zijn Festival Musiq'3. Het is de zevende tak van het Festival de Wallonie, met meer dan vijftig concerten op drie dagen. Plaats van gebeuren: het prachtige Flagey-gebouw in Elsene. Voor de eerste editie werd er gemikt op jonge artiesten met op de affiche kinderworkshops, films en concerten met jonge ensembles en musici uit binnen- en buitenland. Toch vonden we ook gevestigde namen op die affiche: Céline Frisch, Lorenzo Gatto, Amandine Beyer, Denis Kozukhin, Quatuor Danel, Louis Lortie & Fanny Ardant. Het festival heeft waarempel ook een eigen strijkorkest , samengesteld uit de beste strijkers van het Brusselse Conservatorium en onder leiding van de pittige violiste Shirly Laub, zelf bekend van Oxalys.

Iedere twee uur een ander concert, telkens aan een spotprijsje, kinderen toegelaten bovendien...en meestal rechtstreeks op de radio uitgezonden.... wie kan aan die formule weerstaan? Ik besloot naar het Chopin-recital van Edna Stern te gaan. Zij is een Belgisch-Joodse pianiste die naast de moderne vleugel ook voor historische piano's is gewonnen. Zij volgde o.m. les bij podiumbeest Martha Argerich, de perfectionist Krystian Zimerman, klanktovenaar Leon Fleischer en ook pianofortespeler Andreas Staier. Sinds 2005 pakt Stern uit met opmerkelijke cd's. Daaronder Chaconne (met daarop o.m. de Chaconne van Busoni) die een van mijn lievelingsplaten is gebleven, de tedere Bach-cd Nun komm der Heiden Heiland, Mozarts Pianoconcerto nr.9 (al vond ik haar aanpak wat schuchter) en een Chopin-cd met daarop een onvergetelijke vertolking van de Trois Nouvelles Etudes. Ik wilde die begenadigde Edna Stern (34) natuurlijk eens horen en zien, in levende lijve, en zeker in een recital dat volledig aan Chopin gewijd was.

Mijn enthousiasme taande echter al vlug. Deze frêle verschijning die je minstens vijf jaar jonger schat dan haar leeftijd, bracht een middelmatig concert waaruit vermoeidheid sprak. De intimistische Wals in a op. Posth. - Chopin op z'n kwetsbaarst - bracht het recital als in een vertraagde film op gang, maar zo traag dat het intens treurig ging klinken. Er zat geen ruggengraat in. De grootse Sonate nr.2 op.35 'Funèbre' die volgde, vertoonde eenzelfde gebrek aan ruggengraat en opbouw, maar vooral, er zaten te veel slordigheden in om de muziek werkelijk in al zijn finesses te kunnen savoureren. Stern rateerde in de virtuoze partituur heel wat noten en smoorde tal van notenslingers in dubbele fortes en loodzwaar pedaalgebruik. Kleuren liepen daardoor jammerlijk door elkaar. Ik dacht: als ze dit nu eens op haar Pleyel had gespeeld, waarop de semi-pédales van Chopin wél werken, dan waren er waarschijnlijk minder potten gebroken.

Toch hoor je in Stern een groot talent. Haar poëtische natuur is voelbaar in de dromerige momenten, zoals halverwege de Marche funèbre waar zij zeer lyrisch een soort verre echo imiteerde. Ook in de melancholische Nocturne in Des op.27 nr.2. wist ze mooie kleuren en een mooi cantabile te toveren, al vond ik haar rubatospel net iets te overdreven. De Ballade nr.1 in g op.23 was een degelijke afsluiter. Het stuk zat alleszins beter in haar hoofdje geprent en had minder te leiden onder slordigheden.

Maar we vergeven haar veel. Zij speelde immers de avond voordien nog mee in een cello- en een vioolsonate van Ludwig van Beethoven en diezelfde dag wachtten haar nog de pianopartij in Schumanns Pianokwintet. De dag daarna (zondag) stond ze ook nog eens op het programma met een Concerto van Bach.... Van dat alles mag een mens al eens moe worden. Maar op festivals gaat het er nu eenmaal zo aan toe, en voor imperfectie knijpen wij dan ook graag een oortje dicht. Sfeer en inzet zijn even belangrijk. Ik hoop Edna Stern gauw weer terug te horen, uitgerust en zelfzeker.

Greet Van 't veld

Gehoord op 2 juli in Studio 4 Flagey, Elsene

www.ednastern.com

www.flagey.be

Onze partners