In beeld: Herald of Free Enterprise zonk 25 jaar geleden
De ramp met de Herald of Free Enterprise was de ergste Britse scheepsramp in vredestijd na het zinken van de Titanic.
Op het moment van het ongeluk waren er 80 bemanningsleden en 459 passagiers aan boord.
Ondanks een snelle reddingsactie overleefden 193 opvarenden het ongeluk niet.
Veel van de passagiers waren ingegaan op een kortingsactie van de Britse krant The Sun waarmee ze de overtocht van Zeebrugge naar Dover voor 1 pond konden maken.
Omwille van de kortingsactie van de Britse krant The Sun hadden veel passagiers geen reservatie op naam.
Slechts een honderdtal van de slachtoffers kon geïdentificeerd worden.
De meeste slachtoffers kwamen om in het water aan de gevolgen van onderkoeling.
De meeste slachtoffers waren afkomstig uit Groot-Brittannië
Omdat het schip op maar anderhalve kilometer van de haven lag, kon een reddingsactie snel worden opgestart.
Het kostte meer dan een maand vooraleer het schip en alle lichamen geborgen waren.
Verschillende bemanningsleden kregen na de ramp een Britse medaille voor hun onzelfzuchtig en moedig gedrag
Garnalenvissers bereikten als eerste de plaats van de ramp
Naast de passagiers en de crew waren er ook 81 auto’s, 3 bussen en 47 vrachtwagens aan boord.
De boot schepte water doordat de boegdeuren niet gesloten waren.
Nadat het water de garagedekken was binnengestroomd, duurde het maar enkele minuten voordat het schip kapseisde.
De ferry kapseisde amper anderhalve kilometer buiten de haven van Zeebrugge
Nadat het schip gekapseisd was, kwam het vast te liggen op een zandbank
De Herald of Free Enterprise bestond uit acht verdiepingen
Volgens het officiële onderzoek was kapitein David Lewry verantwoordelijk voor de ramp.
De overtocht van Zeebrugge naar Dover wordt beschouwd als een routinetrip
Na de ramp werden er verschillende aanpassingen aan het type schip aangebracht, zodat dit soort ramp zich niet meer zou voordoen.
Na de ramp brachten enkele Britse popsterren onder leiding van Paul McCartney een benefietsingle uit waarvan de opbrengst naar de familieleden van de slachtoffers ging.
De Herald of Free Enterprise werd achteraf nooit meer gebruikt als ferry
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier