Urbain Vandormael

Ieder zijn waarheid

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Brussel heeft een nieuw mobiliteitsplan. Dat komt ervan als elke minister of staatssecretaris voor Mobiliteit in ons land – drie in totaal – zijn licht wil laten schijnen over de verschillende verkeersstromen in zijn speeltuin. Hoe meer plannen, hoe meer files. Maar dat is zonder Touring-woordvoerder Danny Smagghe gerekend. Zoals steeds heeft hij een opzienbarende oplossing bedacht.

‘Blijf weg uit Brussel, zoek elders werk en geef uw geld elders uit’. Dat is in een notendop de reactie van automobilistenclub Touring op het nieuwste Brusselse mobiliteitsplan, dat ook oog heeft voor fietsers en voetgangers. Dat zijn zogenaamde ‘zwakke’ weggebruikers die te pas en te onpas voor je auto opduiken – ze komen van links en rechts, van overal. Zij verdedigen zich luid vloekend, met handen en voeten. Wee de macho-autobestuurder die hen terecht durft te wijzen. Zwakke weggebruikers hebben het gelijk altijd aan hun kant – ook in de rechtbank.

Terug naar het mobiliteitsplan van staatssecretaris Bruno De Lille. Van een mandataris van Groen kan je niet verwachten dat hij het licht op groen zet voor nog meer auto’s en nog meer stilstaand verkeer in de Brusselse binnenstad. En dus heeft Touring-woordvoerder Danny Smagghe – in een vorig leven provincieraadslid voor Open VLD in Vlaams-Brabant – een nieuwe schietschijf gevonden. In zijn ondertussen bekend/beruchte stijl, ondoordacht en ongenuanceerd, haalde hij vorige week fors uit naar de Brusselse staatssecretaris. Voor de mediageile Smagghe bestaat er maar één waarheid en dat is de zijne. En die is ingegeven door één stelregel: absolute voorrang aan koning auto, het symbool van ’s mans vrijheid. En die mag niet worden ingeperkt door flitspalen, busbanen, zone 30 en verkeersdrempels. Ook wie in een verkeersongeval betrokken raakt, is een storend element voor de woordvoerder van de automobilistenclub. Vorige zomer nog stelde hij voor om bij een ongeval de wrakken meteen te takelen, met levenden en doden er nog in. Om de weg weer snel vrij te kunnen maken voor koning auto.

De publieke verontwaardiging was groot over zoveel dwaasheid, en even leek het einde van de carrière van de Touring-woordvoerder in zicht. Maar de wind waaide over, Smagghe voelde zich gesterkt in zijn overtuiging en timmerde verder aan de weg. Waar die naartoe leidt, wie zal het zeggen? Misschien stapt hij straks in de voetsporen van zijn voorgangster Moniek Denhaen, die in 2009 overstapte naar de politiek maar niet werd verkozen op Lijst Dedecker. De betweterige Smagghe lijkt voorbestemd voor het leiderschap van de PvdA, voluit de Partij van de Automobilist – de nieuwe zweeppartij die alle macht aan de automobilist wil geven. Van gratis spreekbeurt in de media is zij verzekerd.

Touring versus VAB

Maarten Matienko is woordvoerder van de Vlaamse Automobilistenclub VAB, een man van een andere generatie en van een andere mening. “VAB staat voor een mobiliteitsconcept waarin zowel de auto als het openbaar vervoer als de zwakke weggebruiker een plaats heeft.

Touring daarentegen heeft een conservatieve opvatting over mobiliteit en geeft absolute voorrang aan de auto. In vergelijking met de Vlaamse grootsteden Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven kent Brussel een grote achterstand op het vlak van het verkeersluw maken van het centrum. Maar dat los je niet op met de Wetstraat van vier naar drie rijstroken te verminderen. De uitdaging bestaat erin om van Brussel opnieuw een leefbare stad te maken, met een weloverwogen mobiliteitsconcept dat alle weggebruikers ten goede komt en respecteert. Dat vergt innovatief denken, tijd en middelen. Provocatief handelen helpt in deze niet.”

Twee automobilistenclubs, twee meningen. Die ver uiteen liggen en tot nadenken aanzetten. Over de opdracht van zo’n club en over de manier waarop zij die invult. Per slot van rekening leven Touring en VAB van het jaarlijkse lidgeld van de vele tienduizenden leden. En van de pechverhelpingsdiensten die zij leveren voor rekening van de verschillende automerken. Wat hen een schat aan informatie oplevert over de betrouwbaarheid van de verschillende automodellen. Informatie die zij niet doorgeven aan hun leden. Nochtans is het element ‘betrouwbaarheid’ een belangrijk gegeven bij de keuze van een nieuwe wagen.

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content