Hubert van Humbeeck
Hubert van Humbeeck
Commentator bij Knack
Opinie

22/08/12 om 09:20 - Bijgewerkt om 09:20

Hollande botst op Peugeot

De ambitie van François Hollande was om een 'normale' president te zijn. Voorlopig loopt hij alleen achter de feiten aan.

Na drie maanden in het Elysée weet François Hollande ondertussen dat het niet meevalt om een 'normale' president van Frankrijk te zijn. Wat dat ook moge betekenen. Als de peilingen een grond van waarheid bevatten, gelooft een meerderheid nu al niet meer dat Hollande het tij kan keren. Hij kwam nog niet verder dan het inlossen van wat kleine beloften - zelfs de achtbare krant Le Monde schreef vorige week dat 'de president zijn autoriteit nog moet vestigen'.

De hele PS keek gegeneerd de andere kant op toen minister van Binnenlandse Zaken Manuel Valls vorige maand Roma-zigeuners uit het land liet zetten, op een manier die Nicolas Sarkozy niet lang geleden op banbliksems van de hele linkerzijde kwam te staan. Rellen in Amiens leerden dat de machtswissel in Parijs alsnog niets had veranderd aan de hopeloosheid van het leven in de marge: geen werk, geen toekomst. Gelukkig voor Valls - en voor Hollande - sloeg het vuur niet over naar andere, grotere steden.

De raakste klap was misschien dat Hollande sneller dan verwacht werd geconfronteerd met de grenzen van zijn sociaaleconomische programma. Hij zou de groei stimuleren, de industrie nieuw leven inblazen, banen creëren en tegelijk de begroting op orde brengen. Daarvoor zouden de rijke Fransen betalen, met extra belastingen.

De president bedacht zelfs een nieuw ministerie voor Industriële Vernieuwing, met het zwaargewicht Arnaud Montebourg als minister. Helaas willen de cijfers niet mee. De economie stagneert, het vertrouwen zakt en de werkloosheid piekt. Hoe de regering zo het tekort op de begroting naar beneden moet krijgen, is een raadsel. Als Hollande daarin niet slaagt, start hij als verliezer in de moeilijke confrontatie met Angela Merkel over de Europese besparingspolitiek, waarin hij zich opwierp als de spreekbuis van landen in moeilijkheden zoals Griekenland, Spanje en Italië.

Daarom kwam de beslissing van autobouwer Peugeot zo hard aan, om 8000 arbeiders te ontslaan en zijn fabriek in Aulnay-sous-Bois te sluiten. Montebourg zei stoer dat de regering het plan van Peugeot niet aanvaardde, maar het is niet duidelijk wat hij kan doen: de oude politiek van directe steun aan bedrijven in moeilijkheden wordt door Europa niet meer aanvaard. Hollande was terecht boos omdat de directie van het bedrijf het slechte nieuws pas na de verkiezingen bekendmaakte om aftredend president Sarkozy niet in de wielen te rijden.

Maar de feiten zijn wat ze zijn en dat de hele Europese auto-industrie bloedt, doet niet ter zake: Peugeot verloor de eerste zes maanden van dit jaar 800 miljoen euro - dat is meer dan het hele budget van de regering voor steun aan de industrie. De groep stelt in Frankrijk meer dan 100.000 mensen te werk, terwijl de hele auto-industrie goed is voor tien procent van de werkgelegenheid in het land.

Hollande haalde in Aulnay meer dan zestig procent van de stemmen. Politiek moet hij daarmee rekening houden. Economisch moet hij vrezen dat de beslissing van Peugeot de deur openzet voor meer ontslagen bij andere grote Franse bedrijven. Dat is slecht nieuws voor het project dat hij voor ogen had. Het zal ook de confrontatie tussen Noord en Zuid in Europa nog verscherpen.

Onze partners